Forebyggelse af øregangsbetændelse.

Forebyggelse af øregangsbetændelse:

Nøglen til raske hunde og katteører er at holde dem rene. Efterse og rens

Hår i ørene

hundens og kattens ører ugentligt. En lille ansamling af ørevoks er normalt. Foretag dog en ugentlig rensning af ørene forebyggende alligevel. Har hunden hængeører, svømmer den jævnligt, eller har den en forhistorie med øreproblemer kan det anbefales, at rense ørene rutinemæssigt 2-3 gange ugenligt. Ved meget hår i øregangen bør dette plukkes, så der kan komme mere luft til øregangen.

Husk dog, at hvis hunden udviser alvorlig ubehag, ørene har en meget dårlig lugt eller øregangen ser meget unormal ud, er det nødvendigt med et

Efter fjernelse af hårene

dyrlægebesøg med det samme. Hvis hunden eller kattes øre er hårdt angrebet kan der være en svag eller rumperet trommehinde og så må man ikke putte ørerens og medicin direkte I øret.

Rensning af hundens ører.

Hundens øregang er mere L formet end menneskets, derfor har snavs tendens til, at samles I hjørnet af L ´et. Man fjerner dette snavs og ørevoks ved at bruge et middel beregnet til rensning af ørene hos hunde. (og absolut ikke andre midler som vand og lignende). En smule ørerens gives I hundens øregang, herefter masseres ørebasis blidt I 20-30 sekunder for at blødgøre og opløse snavs og fastsiddende ørevoks. Det nu opløste ørevoks og snavs samt overflødig ørerens tørres væk med et stykke vat. Proceduren gentages nu til der ikke længere kommer snavs og voks ud af ørene. Herefter lader man hunden ryste hovedet for at komme af med overskydende rørerens, hvorefter øret aftørres en sidste gang. Husk at rose hunden og giv den eventuelt en godbid efter proceduren.

Vattotter kan bruges til, at rengøre indersiden af øreflappen og den del af øregangen, der er synlig. Man skal under inden omstændigheder begynde, at putte vat længere ned i øregangen, da dette så vil tendere til, at pakke snavset hårdere sammen længere nede i øregangen i stedet for, at man får det fjernet..

Ved nogle ørelidelser kan der være så mange smerter, at det er nødvendigt, at bedøve hunden for at få renset ørene til bunds.

Da det ikke er helt lige meget hvilket rensmiddel man anvender, da sammensætningen af rensemidlet er forskellig anbefaler Gærum Dyreklinik

CleanAural til hund klik her.

CleanAural til kat klik her.

Læs artikel om øregangsbetændelse klik her.

BESTIL TID TIL UNDERSØGELSE OG BEHANDLING HER>