Pludselig død hos hunde

Hvad er årsagen, når den ellers raske hund pludselig dør?

Den tragiske uventede tab af en hund er altid smertefuldt. De fleste af os tænker ikke på vores hunde pludselig kan dø uden advarsel, men det sker.

At forstå, hvad der skete, og hvordan det skete, er en væsentlig del af at kommer over tabet af hunden.

I en undersøgelse af obduktioner udføres på Purdue University Small Animal Diagnostic Laboratory 1 over en femårig periode, havde næsten 10 procent (112 tilfælde) været forbundet med pludselig og uventet død. Ingen af disse hunde havde en historie om eksisterende sygdom.

Årsagerne til de pludselige dødsfald var følgende:

• Hjertesygdom
  • Gastrointestinal sygdom
  • Ubemærket traumer
  • Forgiftning og infektion (mindre almindeligt)

Årsager til pludselige dødsfald hos hunde:

Generelle årsager til pludselig død kan grupperes i henhold til det organ som er involveret:

1. Hjertesygdomme
  2. Kræft
  3. Respiratorisk svigt
  4. Trauma
  5. Akutte infektioner
  6. Giftige stoffer kan også være involveret, men intet giftstof er oftere fundet at have forårsaget dødsfald hos hunde end andre.

Her er et dybere kig ind i nogle af resultaterne fra Purdue University undersøgelsen.

Hjertesygdom: Hjerte-kar sygdomme, herunder primær myokardie eller hjertemusklen degeneration, nekrose, hypertrofi, fibrose hjerte-kar-sygdom, hjerte tumorer, valvulær / medfødte misdannelser og cardiomyopatier kan føre til pludselig død.
Gastrointestinal sygdom: De fleste gastrointestinale sygdomme medføre døden i løbet af en kort tid, men er sjældent pludseligt. Pludselige tilfælde af parvovirus uden kliniske tegn, intestinal torsion eller tarmslyng alle kan resultere i et hurtigt sygdomsforløb og ultimativt døden.
Trauma: Der var 9 ud af 112 hunde, der blev anset for at være døde af ubemærket traumer. Selv hunde begrænset til et indhegnet område kan finde vej til gaden eller falde fra en højde.
Luftvejssygdomme: Lungebetændelse, pyothorax og infiltrative sygdomme kan synes pludselig i udbrud, men har oftest været til stede i nogen tid før døden.
Neurologisk sygdom:. Hjernebetændelse og meningitis kan være forbundet som dødsårsager, men har sandsynligvis været til stede og symptomatisk for en tid før døden.