Nedsat hørelse eller demens hos hund?

Gammel hund bange for lyde.

Hvad vil du spørge om?
hunde adfærd

Skriv dit spørgsmål her
Vores bordercollie tæve på 12 år er pludselig blevet ekstrem sensibel over for lyde. Ikke høje lyde,men en knitren i brændeovnen,en myg,eller en flue som larmer lidt. Det kan få hende
til at ryste og springe op i skødet på os.

Det er lige så hendes tænder klaprer ind i mellem. Jeg tænker lidt på om det kan være hormonelt .Hendes kønsorganer er hævet op som om hun er i løbetid hele tiden.

Men ellers trives hun som altid. Sover måske en del mere,men det hænger jo nok sammen med alderen. Hvis hun ser en bold eller en frisbee så er hun som en hvalp igen. Vil du mene at det er
nødvendigt med en sterelisation eller kan der være andre årsager.
Med venlig hilsen Lotte

Hej Lotte

Der er flere problemstillinger i dit spørgsmål. Med hensyn til hævelse som om hun er i løbetid hele tiden. Når hendes kønslæber er hævede skyldes dette, at de er under indflydelse af en unormal stor mængde østrogen. Din hunds alder taget i betragtning kunne det meget let skyldes, at hun har nogle hormonproducerende cyster i æggestokkene.
Det er normalt ikke farligt for hunden, så hun behøver ikke blive steriliseret af den grund.

Den hormonerne forandring vil dog normalt ikke give anledning til, at din hund bliver bange for lyde, så det må have andre årsager.
Hundens alder taget i betragtning kunne en årsag være nedsat hørelse. Hvis din hund efterhånden ikke længere kan lokalisere hvor lydende kommer fra og hvad lydende skyldes, kan dette godt virke skræmmende for en hund.
En anden mulig årsag kan være begyndende demens. Men hendes gåpåmod med hensyn til leg, tyder dog mest på nedsat hørelse.

Med Venlig Hilsen
Ole B. Jensen