Navlebrok hos hund

Hvornår bør et navlebrok opereres forebyggende hos hund?

Hvad vil du spørge om?
Navlebrok

Skriv dit spørgsmål her
Jeg har købt en bordercolliehvalp med et kosmetisk navlebrok. Hvor stor skal porten være, før man anbefaler forebyggende operation?
Hullet på min hund er lidt mindre end en blyants omkreds.

Hej Kristin

Det man kan frygte ved et navlebrok er, at nogle tarme kommer ud i broksækken, hvorefter det bliver indklemt i sækken via brokringen. Denne tilstand kaldes inkarcereret navlebrok. Tilstanden er livtruende fordi tarmene så ikke får nogen blodforsyning. Hunden vil derfor gå i kredsløbsshock og død indenfor et døgn medmindre den bliver akut opereret.

Et brok uden indeklemte bug organer er på den anden side helt harmløs.

Med hensyn til brok portens størrelse kan man sige, at jo større den er jo større risiko er der for at der kan være tarme ude i selve brokket. Derimod giver en stor brokport ikke så stor en risiko for, at brokket bliver inkarcereret.
Omvendt forholder det sig med en lille brokport som du beskriver hos din hund. Her er risikoen for at der kommer tarme ud i broksækken kun lille. Men skulle det ske er risikoen for, at det bliver indeklemt så meget desto større.

Som du ser er det svært at give et entydigt billede af hvornår der bør opereres. Med din beskrivelse af din hund vil mit råd blive, at anbefale en operation. Ønsker du ikke det, skal du ihvertfald holde godt øje med din hund.

Med Venlig Hilsen
Ole B. Jensen