Lidt om Fransk hjerteorm

Fransk hjerteorm og Amerikanerne.

jeg har et spørgsmål, som jeg håber, I kan og vil hjælpe med. Mine amerikanske hundevenner rasr overfolk, der ikke forebygger hjerteorm hos hunde, men det kan man da ikke herhjemme, så vidt jeg ved – kan man? Hvis man kan, hvorfor gør man det så ikke? Dyrlægerne i USA anbefaler det på det kraftigste. Jeg synes, I skulle skrive noget om det på jeres side. En anden ting er, at derer en fejl på jeres Facebookside – Der står: Gærum dyreklinik med mange års erfaring indenfor smådyr og heste og endte husdyr. Desuden har vi en stor med hurtig levering og kvalitets produkter til en konkurrence dygtig pris. Desuden har I en stor hvad? netbutik eller hvad skulleder står der? Mange hilsner Aino 🙂

Hej Aino

Vi har opdateret vores facebookside. Tak for info, vi havde en medarbejder som var lidt ordblind. Med hensyn til Amerikanere. Det er ikke alt der kommer fra Amerika der er godt. Med hensyn til hjerteorm så er det ikke Fransk Hjerteorm de harr mange steder i Amerika men den meget farligere Dirofilaria imitis.
Ofte oplever man at Amerikaner tror at løsningen består i kraftig medicinering, men det gør det næppe. Når man behandler meget finder ormene en måde at overleve behandlingen på. Dette kaldes resistens mod ormemidlet. Resistens mod ormemidler er vidt udbredt i mange lande, herunder Amerika. I Danmark har vi ikke dette problem, bl.a. fordi ormemidler er receptpligtige og har været det i mange år efterhånden. Dette sikrer, at kun syge dyr behandles.
Desuden sikre veterinærlovgivningen at dyrlæger kun må ordinere ormemiddel til konstaterede smittede dyr.
Herunder kan du læse kapitel 7 i bekendtgørrelsen om dyrlægers anvendelse, udlevering og ordination af lægemidler til dyr:

Kapitel 7

Anvendelse, udlevering og ordinering af receptpligtige antiparasitære lægemidler

§ 32. Til behandling af dyr må dyrlægen udlevere eller ordinere receptpligtige antiparasitære lægemidler til gennemførelse af én behandling af det eller de dyr, for hvilke dyrlægen har stillet en diagnose. Dette gælder også i de i § 23, stk. 1, §§ 24-26 og § 27, stk. 1, angivne tilfælde.

Stk. 2. Receptpligtige antiparasitære lægemidler må i helt særlige tilfælde, hvor der er en veterinærfaglig begrundelse herfor, anvendes, udleveres eller ordineres uden forudgående konstateret parasitbelastning.

Stk. 3. I forbindelse med eksport og ved rejse med kæledyr, hvor modtagerlandet kræver det, må receptpligtige antiparasitære lægemidler anvendes, udleveres eller ordineres uden forudgående konstateret parasitbelastning.

Stk. 4. Dyrlægen skal i de i stk. 2 og 3 nævnte tilfælde føre optegnelser, der begrunder anvendelsen, udleveringen eller ordineringen. Optegnelserne skal opbevares i 5 år og på forlangende forevises for eller udleveres til kontrolmyndigheden.

Er du i tvivl om din hund har Fransk Hjerteorm består proceduren altså ikke i at give et lægemiddel men i at undersøge gødningsprøver fra hunden for at konstatere om den er smittet. Er den det er behandling af Fransk Hjerteorm relativt enkelt.

Med Venlig Hilsen
Ole B. Jensen