Klapsene – senebetændelse hos hest.

Din hest har pludselig fået en stor hævelse bagpå piben, der hvor senerne sidder.

Din hest har fået en klapsene.

En klapsene er en af de mest alvorlige lidelser en hest kan få i bevægeapperatet. Lidelsens alvor for hestens karriere er næsten på linie med et brækket ben. En klapsene er en senebetændelse som angår den overfladige bøjesene. Man ser det hyppigst på hestens forben.

Hvorfor opstår der senebetændelse?

Der er mange årsager der kan føre frem til en klapsene. Tempofyldt træning, dårlig kondition hos hesten, træthed, dårlig bane og arenaforhold, fortsat træning når hesten udviser symptomer på ømhed, et svagt eksteriør hos hesten og dårlig skoning.

Senebetændelse opstår når fibrer i senen brister. Disse bristninger giver blødninger og væskeansamlinger. Senebetændelse kan opstå akut med udpræget halthed og en hævet klapsene, der er varm og øm eller senebetændelsen kan komme mere snigende med svage symptomer.

Behandling af senebetændelse:

I det akutte stadium bør en senebetændelse behandles med nedkøling. Dette gøres med kolde omslag. Efter to dages nedkøling bør der behandles med varmende omslag. Hesten bør desuden behandles med et non steroidt antiinflammatorisk middel af dyrlægen. Selve senen kan behandles med hyaluronsyre, cortison eller IRAP ved injektion direkte i senen. Hesten kan desuden gives et kosttilskud som understøtter helingen af senen som f.eks Ekyflex Tendon. Er der tilgrundlæggende årsager som f.eks. forkert brug af hesten, dårlig træningsforhold eller forkert skoning skal disse udløsende årsager selvfølgelig også rettes.

Fremtiden for en hest med klapsene:

Heling af en klapsene tager meget lang tid. Når hesten først har pådraget sig denne lidelse kan du regne med at det tager minimum 8-9 måneder før du kan tage hesten i brug igen. Ofte vil det endda være med brug på et lavere niveau end før hesten fik skaden.

Det er dog vigtigt, at hesten får lov til at bevæge sig under helingsprocessen. Hesten SKAL IKKE HAVE BOKSRO. Giver man en hest med en klapsene boksro heler senen godt nok. Men skaden vil helt sikkert springe op igen kort efter hesten er taget i brug og du kan så begynde forfra. Nej hesten bør bevæges, men ikke belastes under helingen. På den måde heler senen under tilpasning og bliver derfor meget stærkere. De første dage trækkes hesten rundt eller den kommes på en lille fold for sig selv. Efter 3-4 uger sættes den på almindelig fold, hvor den går det næste gode halve års tid.

Efter dette forløb kan en dyrlægevurdering eventuelt med en senescanning afgøre om senen er helet. Herefter fortages der en langsom genopbygning af hesten træningsmæssigt. Her er det vigtig at give hesten god tid så regn med minimum et halvt års genoptræning.