En opdatering på herpesvirus hos heste

En opdatering på på herpes virus hos heste.

Der ses lige nu udbrud af herpes virus hos heste i Viborg området.

De to mest almindelige herpes virus hos heste er Equint herpes virus 1 og Equint herpes virus 4.

Det udbud der ses i Viborg området er foreårsaget af Equint herpes virus 1.

Smittede heste kan udvise forskellige symptomer. Typisk ses luftvejssymptomer,  hos drægtige hopper kan der ses sygdom og abort, mens der hos føl kan ses luftvejssymptomer og død. Der kan desuden ses den såkaldte herpeslammelse med neurologiske symptomer.

Smitte med herpes virus sker med luften.  Virus spredes således fra hest til hest via luftbåren smitte.  Herudover kan virus overføres fra hest til hest på på vores tøj og med redskaber. Virus kan også smitte ved brug fælles transportmidler.

For at undgå smitte er det derfor nødvendigt med desinfektion af heste transporter og desinfektion mellem heste.

Symptomerne på smitte afhænger af den enkle virus stamme.  Typisk ville man se hoste og klart næseflåd. Der vil ofte også være feber.

Enkelte heste kan blive påvirket med neurologiske symptomer.  De kan få ukoordinerede bevægelser, få svært ved at komme af med  hestepærerne, få svært ved at tisse og i værste fald kan de ikke rejse sig op.  I disse svære tilfælde, kan det være nødvendigt at aflive hesten.

Hos drægtige hopper uden immunitet vil man ofte se abort og hos unge føl kan sygdommen ofte være dødelig.

For at undgå at et udbrud med herpes virus spreder sig er det vigtigt at man identificere hvilke heste, der er inficerede og så holder dem isoleret fra andre heste. Denne isolation skal opretholdes i mange uger.

Forebyggende kan man vaccinere mod herpes virus.