Borreliose hos hund vaccination

Vaccination mod borreliose hos hund.

Trilyme vaccine til vacination mod borreliose hos hund

Trilyme vaccine til vaccination af hunde mod Borrelia

Der er nu kommet en vaccine, trilyme som gør, at vi kan vaccinere din hund mod den frygtede sygdom borreliose også kaldet Lyme disease.

Borrelia findes i forskellige varianter og overføres typisk til din hund via flåter. Bakterien overføres fra skovflåtens spyt. Så ser du af og til flåter på din hund,

kan det være en rigtig god idé at få den vaccineret nu, så din hund undgår at blive syg.

15 – 20 % af danske hunde har allerede været smittet:

Undersøgelser af danske hunde viser, at mellem 15 og 20 procent af de danske hunde allerede har været smittet med Borreliabakterien. Det er faktisk omkring hver femte hund.

Der kommer flere og flere flåter så vi regner med, at flere og flere hunde vil blive smittet og få sygdommen. I et land som Sverige har nu over halvdelen af hundene været smittet.

Mulige symptomer ved borreliose hos hund:

• Feber og sløjhed.
  • Træthed.
  • Ømhed i muskler og led.
  • Halthed.
  • Nervelammelser og ændring i hundens adfærd.
  • Lammelser i det hele taget.
  • Lammelser af dele af ansigtet.
  • Epileptiske anfald.
  • Symptomer fra hundes hjerte.

Alle disse lidelse giver rigtig god grund til at få hunden vaccineret mod Borreliose, specielt hvis du af og til ser skovflåter på hunden.

Den gode nyhed, nu kan din hund vaccineres mod Borreliose:

Der er heldigvis nu blevet udviklet en vaccine som kan beskytte din hund mod sygdom som følge af smitte med Borrelia bakterien.

Vaccinen hedder Trilyme. Vaccinationsprogrammet består i to vaccinationer med ca. en måneds mellemrum og efter disse to vaccinationer skal din

hund vaccineres en gang om året for at opretholde beskyttelsen.

Beskyt også hunden mod flåtangreb:

Selvom du får din hund vaccineret vil det stadig være en god idé at bruge midler som beskytter din hund mod flåterne. Dette specielt, hvis du ofte lufter din hund på steder,

Skovflåt

Skovflåt efter et måltid blod

hvor den får mange flåter på sig. Herudover bør du altid tjekke og fjerne eventuelle flåter fra din hund efter lufteturen.

Diverse links med relation til flåter og borreliose hos hund:

Har du overvejet at få din hund vaccineret kan du kontakte os og bestille tid telefonisk eller eventuelt via mail på dette link her>

Du kan se og købe midler som beskytter din hund mod flåter på dette link her>

Flåttænger finder du her>