Vaccination af hunde

Vaccination hund og hvalp

En klinisk undersøgelse og hunde vaccination mod hundesygdomme af den unge hvalp er en af de vigtigste ting, du kan gøre for at sikre din nye hund en god og sund tilværelse, mens den er hvalp. Der kan være mange spørgsmål om hvornår og mod hvilke hundesygdomme, din nye hvalp skal vaccineres imod. For bedre at forstå ideen med hunde vaccination, er det vigtigt at forstå, hvordan hvalpen er beskyttet mod de forskellige sygdomme i dens første leve uger.

Beskyttelse som hvalpen har med fra moderen (maternelle antistoffer).

En nyfødt hvalp har ingen medfødt immunitet mod de forskellige hundesygdomme, man normalt vaccinerer imod. Den får dog beskyttelse mod de forskellige sygdomme i form af antistoffer fra moderens blod via moderkagen, mens den ligger i livmoderen. Når hvalpen fødes, optager den herefter beskyttende antistoffer gennem moderens mælk de første 1½ – 2 døgn (den såkaldte råmælk). Hvalpen bliver dog ikke ved med at modtage antistoffer fra moderens mælk, da hvalpen kun er i stand til at optage antistofferne i de 2 første levedøgn. Alle de antistoffer hvalpen modtager fra moderen kaldes maternelle antistoffer. Det bør bemærkes, at hvalpen kun modtager antistoffer mod de hundesygdomme, som tævehunden for nyligt er blevet vaccineret imod eller har været udsat for gennem smittekontakt. Et eksempel på dette kunne være en tævehund, der ikke var blevet vaccineret mod Parvodiarré. En sådan tæve giver ikke sine hvalpe nogen form for beskyttelse mod parvodiarré gennem hvalpens første leve uger. Hvalpen er derfor meget udsat for den dødelige lidelse gennem dens første hvalpe tid.

Den kritiske fase i hvalpens liv

Hvalpens alder ved første hunde vaccination afhænger af hvor mange antistoffer den har modtage fra tæven. Har hvalpen høj forekomst af maternelle antistoffer i blodet vil disse antistoffer blokere for vaccinens virkning. Når de maternelle antistoffer er på et lavt niveau, er det tid til at vaccinere hvalpen, da vaccinen på dette tidspunkt ikke længere blokeres af maternelle antistoffer.

Antistofferne fra tæven cirkulerer normalt i hvalpens blod i et antal uger. Herefter følger en kritisk periode på fra nogle dage til adskillige uger, hvor antistofniveauet hos hvalpen er for lille til at yde beskyttelse mod sygdommene, men samtidigt for højt til at en hunde vaccination kan virke effektivt. Denne fase af den nye hvalps liv, ofte fra den er 5-6 uger til den er ca. 10-11 uger gammel er en meget kritisk fase med hensyn til de alvorlige sygdomme, der normalt vaccineres imod. I denne fase bør man undgå smittekontakt med fremmede hunde.

Hvornår bør hvalpen så vaccineres?

Som det ses af ovenstående, vil den kritiske fase variere fra hvalpekuld til hvalpekuld. Desuden kan der også være individuelle variationer mellem hvalpene i det enkelte kuld. En undersøgelse har vist at ved 6 ugers alderen vil 25 % af hvalpene kunne reagerer effektivt på en hunde vaccination. Ved 9 ugers alderen var dette steget til 40 %, i 16 ugers alderen 60 % og ved 18 uger ville 95 % af hvalpene danne tilstrækkeligt med antistoffer.

Gærum Dyreklinik anbefaler generelt, at man venter med at få hvalpen vaccineret til den er 12 uger gammel med revaccination igen ved 16-18 ugers alderen og herefter årlig revaccination. . Dette er en 40 årig afprøvet effektiv vaccinationsstrategi. Er man vidende om, at hvalpenes moder ikke har været vaccineret for nyligt anbefaler vi vaccination i 8, 12 og 16 ugers alderen, samt igen efter 1 år. Her anbefaler vi altså 3 vaccinationer i hvalpealderen.

Vaccinationsprogram som Gærum Dyreklinik anbefaler det: Hvalpe: Vaccination i 3 og 4 måneders alderen, herefter årlig revaccination. Kun vaccination i 8 ugers alderen, hvis tæven må formodes ikke at have antistoffer mod sygdommene.Næsevaccinen: Anbefales kun kort forinden ophold på hundekennel med stort smittepres.

Hvilke sygdomme bør der vaccineres imod?

Gærum Dyreklinik anbefaler som et absolut minimum, at der vaccineres mod de tre dødelige virussygdomme: Hundesyge, parvodiarré og smitsom leverbetændelse. Herudover anbefaler vi også vaccination mod virusdelen i kennelhoste komplekset, samt vaccination mod leptospirose. Mange multivacciner indeholder i dag disse 5 komponenter i en vaccine.

Generelt anbefaler vi ikke rutinemæssig vaccination mod bakteriedelen i kennelhoste komplekset, Den såkaldte næsevaccine.

Næsevaccinen anbefaler vi kun, hvis hunden skal være sammen med mange nye hunde på en kennel indenfor kort tid.

Vaccination af voksne hunde. (Hvor længe kan man forvente beskyttelse af vaccinationen)

Dette afhænger af vaccinen og hvilken sygdom vi kigger på. Generelt kan der opstilles følgende skema for de 5 sygdomme under forudsætning af, at hvalpen er regelret vaccineret i henhold til ovenstående anbefalinger:

Hundesyge: Over 1 år.

Parvodiarré: Over 1 år.

Smitsom leverbetændelse: Over 1 år

Leptospirose: Variabel men kortvarende.

Kennelhoste virusdelen: Kortvarig ½ – 1 år.

Kennelhoste (bordetella) bakteriedelen: kortvarig.

Af disse grunde anbefaler vi stadig årlig revaccination af alle hunde.

Hvor lang tid går der fra hunden er vaccineret, til der opnås beskyttelse?

En hunde vaccination giver ikke beskyttelse straks, den er foretaget. Når vaccinationen er foretaget skal hundens immunsystem først have tid til at reagerer på antigenerne i vaccinen. Hos de fleste hvalpe vil det tage omkring en uge, inden der er nogen form for beskyttelse mod sygdommene. Fuld beskyttelse tager i de fleste tilfælde op til 14 dage at udvikles. Samtidig skal man huske på, at den fulde beskyttelse først opstår efter den anden vaccination. Her er det interessant at bemærke, at den såkaldte næsevaccine i reglen giver en hurtigere beskyttelse.

Kan hunden få sygdommene selvom den er vaccineret?

Ja det kan hunden godt. På trods af regelret vaccination ses det af og til, at en hund får den sygdom, den er vaccineret imod. Der er her oftest tale om kennelhoste, men de andre sygdomme kan også ses, dog mere sjældent. Man kunne så tale om et vaccinesvigt. Det er dog mere sandsynligt, at det er hundens immunsystem, der ikke reagerer på vaccinen, eller at man har glemt den relativt korte beskyttelse, der er mod kennelhoste. Ved parvovirus er det en mere alvorlig sag, da hvalpen kan dø af sygdommen. Der kan her være tale om, at vaccinen ikke har stimuleret hvalpens immunsystem tilstrækkeligt til at beskytte hvalpen fuldt ud mod sygdommen. Årsagen kan her være maternelle antistoffer, der nedsætter vaccinens virkning, defekter ved hvalpens eget immunsystem eller genetiske defekter. Oftest er der dog tale om maternelle antistoffer der inaktiverer vaccinen.

BESTIL TID TIL VACCINATION AF HUNDE HER>