Tema om kværke 1

Kværke er en bakterieinfektion i luftvejene som er forårsaget af bakterien Stretokoccus Equi.

Kværke kan i nogle tilfælde være en livstruende sygdom og i bedste fald vil kværke hos hesten umuliggøre træning af hesten i flere uger til måneder efter et udbrud. Ved komplikationer måske endda i resten af hestens liv.

Nævnet kværke på sygdommen kommer fra det faktum, at hesten efter

kværke-dag-1-003

Hesten har let feber 38,6

smitte i de øvre luftveje i reglen udvikler bylder i lymfeknuderne mellem kæbegrenene og længere tilbage i hestens hals og her kan det besværliggøre, den normale vejrtrækning.

Forebyggelse og kontrol af kværke

• Der findes p.t. ingen vacciner på det danske marked mod kværke. I udlandet har de registrerede vacciner mange bivirkninger.
  • Hold øje med om hesten har feber med et tyndt næseflåd, hvilket kan være det første tegn på, at kværke er i begyndende udbrud.
  • Isoler straks inficerede heste for at undgå spredning af bakterier.
  • Tilkald din dyrlæge.
  • Få hesten behandlet med antibiotika, normalt intramuskulært penicillin ved de første tegn på feber.

Symptomer på kværke.
Det første symptom på kværke er høj feber. Denne opstår fra nogle få dage til to uger efter hesten er blevet smittet. Man overser let dette første symptom, da der ikke i begyndelsen er andre symptomer at få øje på.

Herefter ses et tyndt, klart næseflåd, der hurtigt skifter til et tykt gulligt,

kværke-dag-1-0021

Kun lidt vandigt næseflåd og ingen hoste på dag 1

cremet flåd, som er karakteristisk for pus. Hesten får hævelser og væskeansamlinger mellem underkæbens grene og også ofte bagved kæberne øverst på halsen. Lymfeknuderne i området bliver store og hævede.

Slimhinden i hestens næsebor og svælg er rød og betændt og hesten kan have besvær med at synke sit foder og vand. Øjnene kan også være røde og betændte med et gulligt udflåd. De fleste heste mister pludselig appetitten, dels på grund af feberen, dels på grund af hævelserne, der gør det smertefuldt at synke. Hesten er på dette stadie nedstemt.

Infektionen i lymfeknuderne under kæben giver anledning til, at der dannes en byld I disse knuder. Bylderne springer ud til hud overfladen til sidst. Denne proces tager fra et par dage til nogle få uger. Normalt hoster hesten ikke ved kværke. Når bylderne åbner sig ses gulligt, cremet pus, der er meget smitsomt, men normalt får hesten det bedre, når bylderne sprænger eller bliver åbnet af dyrlægen.

Komplikationer ved kværke.
Kværke kan spredes til lungerne, hvor der kan opstå lungebetændelse. Dette sker enten ved at pus finder vej fra halsen til lungerne eller ved, at bylder i lymfeknuderne i brystet åbner sig ind til lungerne.

Hvis der pludseligt i forløbet opstår hoste, kan det være tegn på, at kværken har spredt sig til lungerne. Ellers er symptomerne på lungebetændelse

Streptokokker på blodagar

besværet vejrtrækning, bilyde ved hestens vejrtrækning og en forøget vejrtrækningsfrekvens. Man kan dog se lignende symptomer blot på grund af den besværede vejrtrækning, der kan opstå på grund af de forstørrede lymfeknuder. Ved ethvert udbrud af kværke er det nødvendigt at tilkalde dyrlægen, så hesten ikke får varige mén af sygdommen.

En anden almindelig komplikation ved kværke er infektion i hestens luftposer. Luftposerne er to store udposninger på hver sin side af hestens hoved. Luftposerne er udposninger på det eustakiske rør, der løber mellem øret og svælget. Luftposerne kan blive inficeret, hvis en byld i en lymfeknude åbner sig ind til luftposen.

STIL SPØRGSMÅL OM KVÆRKE HER>