Sterilisering af kat

Kat i løbetid og sterilisering af kat.

Katte der lever som vildkatte kommer ofte i løbetid tidligere end katte der lever som tamkatte i hjem blandt mennesker. Tamkatte kommer i løbetid flere gange i løbet af et

Sterilisering af kat 1

Katten bedøvet og klargjort til sterilisation

år.

De bliver kønsmodne i 6-9 måneders alderen lidt afhængig af hvornår på året de er født.

En hunkats løbetid varer cirka 10 dage. Det er ikke altid ejeren bemærker, at hun katten er i løbetid, specielt ikke hvis katten er meget kælen i forvejen. I deres løbetids periode er de meget sociale, miaver og kommer gerne og gnider sig op af dig, ruller sig på gulvet og hvis man stryger hånden over ryggen på katten, skyder den halen i vejret.

I løbetids perioden tisser hunkatte som regel mere end normalt og det kan godt lugte en smule.

Hunkatten vil gerne mere ud og nogle hun katte bliver hysteriske, hvis de ikke har en han kat i nærheden.

Har hun katten et kuld killinger, kan de komme i løbetid hurtigt efter fødslen, ofte omkring 4-8 uger efter fødslen.

Hvis hunkatten, der var i løbetid ikke bliver parret, kan hun komme i løbetid igen efter kun 2 uger.

Der kan opstå en falsk drægtighed (symptomer kan være mælkeproduktion, legetøj som den vil bruge som killinger og der kan godt komme lidt feber pga. hævelser i brystkirtlerne).

Sterilisering kat 2

Incision i midtlinien foretaget

Der er i Danmark et stort problem med for mange katte, der lever som vildkatte, internaterne har ikke altid plads til de herreløse katte, så derfor bliver mange katte aflivet.

Vi vil derfor anbefale at få steriliseret hunkatten, hvis man ikke ønsker killinger.

Det kan samtidig reducere risikoen for livmoderbetændelse, bryst kirtel kræft og katte, der hvileløst leder efter en hankat.

Sterilisering af hun katte er normalt ikke en kompliceret operation, der er ikke nogen decideret bivirkninger, hvis katten er i køns modnings alderen.

Hun katte har deres æggestokke inde i bugregionen så derfor skal vi åbne bugvæggen. Livmoderen består af en krop (Corpus Uteri) og to horn (Cornua Uteri) i toppen af hornene sidder æggestokkene. Ved sterilisationen fjernes æggestokkene .

Hornene vil også blive fjernet hvis katten er drægtig eller hvis katten har livmoderbetændelse.

Efter operationen vil vi fra dyreklinikken have behandlet katten med antibiotika og smertestillende medicin, ejeren skal være opmærksom på at katten ikke slikker i såret og efter 12-14 dage komme tilbage på dyreklinikken og få fjernet stingene. Der er under normale forhold ingen komplikationer ved en sterilisering af katte.

Sterilisering kat 3

Det første horn af kattens livmoder løftet ud i operationssåret

Sterilisering kat 4

Kattens æggestok blotlagt