Slidgigt hos hunde

Lidt om slidgigt hos hunde.

Hvad forstår man ved slidgigt?

Slidgigt eller osteoarthritis, der ofte bare omtales som arthritis, er en fremadskridende, degenerativ sygdom i leddene. Den kan opstå af mange

Foto: Esther Studstrup

forskellige årsager f.eks. hvis et led har været beskadiget, hvis hunden er overvægtigt, eller hvis hunden er disponeret for at udvikle sygdommen. Brusken nedbrydes, og der kommer inflammation i leddet. Hunden får gigt smerter og en nedsat bevægelighed og dermed også nedsat evne til at motionere.

Ofte påvirkede led er hofte, knæ, albue og skulder. Det er vigtigt at behandle for sygdommen, da det kan forbedre hundens livskvalitet signifikant.

Faktorer der øger risikoen for at udvikle slidgigt

Alle familiedyr kan udvikle slidgigt, men risikoen kan være øget pga.:

•ALDER

Risikoen øges med årene. Slidgigt forekommer oftest hos hunde, der er ældre end 5 år.

•RACE

Store og gigantracer udvikler oftere slidgigt. Hundens vægt belaster leddene mere. Nogle hunderacer har øget tilbøjelighed til at udvikle slidgigt, såsom Basset Hound, Schæfer, Labrador Retriever og Rottweiler.

•HISTORIK

Hunde, der tidligere har haft problemer med led (såsom hofte- og/eller albue- dysplasi), har øget risiko for at udvikle slidgigt.

•OVERVÆGT

Øget kropsvægt belaster leddene mere og øger risikoen for bruskskader. Selv en mild grad af overvægt kan have en skadelig virkning på leddene.

•OVERDREVEN TRÆNING

Særlig i hvalpens vækstfase, men også senere i livet, øger overdreven træning risikoen for at udvikle slidgigt.

Behandling og kontrol af slidgigt:

Osteoarthritis kan ikke helbredes. Man retter oftest behandlingen af osteoarthritis mod effektivt at lindre og kontrollere smerterne. Dyrlægen vil derfor i mange tilfælde anbefale en total-behandling, der lindrer hunden på flere måder.

En total-behandling vil ofte omfatte:

• Medicinsk behandling

• Et fast tilrettelagt skånsomt motionsprogram

• Vægtkontrol

• Diæt, der understøtter behandlingen

Diæten kan spille en vigtig rolle i behandlingen af slidgigt hod hunde.

•En diæt med et moderat energiindhold kan forebygge overvægt og dermed forebygge ekstra belastning af leddene.

•Aktive komponenter i diæten (fedtsyrer fra fiskeolie) kan nedsætte inflammation i leddene.

•Aktive komponenter i diæten kan reducere nedbrydningen af brusk.

Specific COD er et foder, der er udviklet specielt til hunde med slidgigt.

Læs mere om Specific COD ved at klikke her>

Se alle vores produkter mod slidgigt hos hunde her>