Sandkolik hos hest

Alt om sandkolik hos heste.

Sandkolik

Sand og jord kan være årsag til alvorlig kolik hos heste. Det er dog godt du kan behandle sandkolik og mere vigtigt forbygge kolik. Foto: Esther Studstrup

Årsag til sandkolik.

Hvis din hest tilbringer meget af tiden på en jordfold, kan det være en god idé, at give den pulveriserede loppefrøskaller i en uge en gang om måneden for at forebygge sandkolik.

Sand kan forårsage kolik hos heste og hvis din hest går på en jordfold eller en fold med fint sand er den i risiko for at udvikle kolik, fordi den spiser sand. Heldigvis findes der nogle fodringsstrategier og management faktorer, der kan minimere risikoen for at hesten udvikler kolik.

Symptomer på sandkolik.

Sandkolik betyder smerter i bughulen som følge af sand eller jord i hestens tarmkanal. I de mildeste tilfælde ses der lavgradig koliksymptomer, som skyldes irritation af tarmkanalens indre beklædning. Disse milde smertetilfælde behandles let med smertestillende midler som Vetalgin og Flunixin. De smertestillende midler fjerner dog ikke problemet med sandet i hestens tarmsystem.

Efterhånden som der samler sig mere sand og jord i hestens tarmkanal begynder det at tynge ned på de omkringliggende væv i bughulen. Disse tilfælde reagerer ligeledes rimeligt godt på den smertestillende behandling. På dette stadie vil smerteudbruddene dog begynde, at blive hyppigere og hyppigere.

Smerterne hos hesten er ved disse stadier relativt milde og det er muligt at overse tilfældene, medmindre hesten observeres nøje. Uspecifikke symptomer kan her være, at hesten er mere sløv, når den bliver redet på eller at den bevæger sig mindre på folden. Hesten kan virke irritabel og en smule bange samt følsom for berøring. Appetitten kan eventuelt være nedsat, men behøver ikke at være det. Hvis der er ophobet meget sand i tarmene ligger hesten eventuelt mere ned end normalt. Forandringerne opstår dog gradvist, så det er ikke sikkert man bemærker de langsomt opståede ændringer i hestens adfærd.

Efterhånden som der ophobes mere og mere sand, kan der opstå mere alvorlige problemer med hesten. Hesten kan få forstoppelse og tilstanden kan udvikle sig til tarmslyng, idet der opstår en drejning af stortarmen. Får hesten tarmslyng er en operation nødvendig. Ved store sandophobninger kan operation også være den eneste udvej.

Sådan stilles diagnosen sandkolik:

Det kan være meget svært, at påvise sandophobning som kolikårsag. Hvis hesten har koliksmerter og har spist fra jorden eller græsset på sandjord er det rimeligt, at mistænke sandkolik for at være årsagen til hestens koliktilfælde. Der findes dog mange andre årsager til kolik.

Rektalundersøgelse (når dyrlægen undersøger hesten med en hånd via endetarmen) hjælper normalt ikke meget på undersøgelse for sandkolik, idet de sandfyldte tarmafsnit er tunge og ligger udenfor dyrlægens rækkevidde. Ved tarmslyng er de tarmafsnit der ligger foran blokaden normalt udspilede, men det giver ingen sikker bestemmelse af hvad, der forårsagede tarmslynget.

Bughulepunktur (undersøgelsen, hvor dyrlægen fører en kanyle op i bughulen fra det laveste punkt på bugen og udtager en prøve af den væske, der ligger i bughulen) kan give oplysninger om ændringer i celle og proteinindholdet i bughulevæsken. Disse ændringer kan så igen fortælle om tarmenes helbredstilstand.

Hvis man tager en håndfuld hestepærer fra hesten og opløser den i en halv spand vand, lader spanden stå nogle timer og derefter forsigtigt hælder vandet fra, kan man se om der har været sand i afføringen. Denne test kan afsløre om hesten æder sand, men ikke om sandet er årsag til koliktilfældet.

Den bedste metoder er at tage røntgenbilleder af hestens bughule. På en voksen hest giver røntgenbillederne ikke mange detaljer, men det er ofte muligt at se sandet og de gasfyldte lommer foran sandet.

Forebyggelse af sandkolik.

• Hold græsset langt nok til, at hestene ikke rykker det ud med rode og derfor æder rødderne sammen med det sand eller jord, der sidder på rødderne.

Overvej at give hesten pulveriseret loppefrøskaller i en uge hver måned for at forebygge sandkolik.

• Vær opmærksom på små ændringer i hestens opførsel og konstitution.

• Alle tilfælde af kolik kan være alvorlig. Tilkald straks dyrlæge. Tidlig behandling kan redde hestens liv og kan også forhindre operationskrævende behandling.