Røde poter hos hund

Nogle årsager til røde poter hos hund.

Der kan være flere grunde til røde poter hos hunde. Alt lige fra beskadigelser af huden på poterne, kontakt allergi, lopper og overdreven slikning af poterne m.m. vil kunne give din hund rød hud mellem trædepuderne.

Poten det gør ondt i:

Hvis det kun er en enkelt pote der er rød og som hunden slikker i skal årsagen ofte findes i en beskadigelse af netop denne pote. For at løse det problem er det nødvendigt at undersøge poten grundigt. Ofte kan der findes en splint, et sår efter et stykke glas eller en anden skarp genstand eller en sten. Den udløsende genstand fjerne, hvis den stadig sidder i poten og poten desinficeres f.eks. med Antisept. Er der dyberegående infektion skal der en antibiotikakur til for at poten kan hele op.

Kontakt allergi:

Ved kontaktallergi forstås en irritation af den del af kroppen som er i direkte kontakt med det hudirriterende stof. Da hunden jo går på sine poter er det naturligt, at en kontakt allergi vil angå hundens poter og derved give den røde og irriterede poter. Nogle hunde er følsomme overfor gulvsæbe, andre overfor tæpperens, samt sne og salt om vinteren bare for at opremse et par muligheder.

Foder allergi:

Hvis din hund lider af en foder allergi kan den meget vel have røde og kløende poter. Ofte er der i tilfælde med foderallergi en samtidig svampeinfektion tilstede. Den del af hundens foder som der er allergisk overfor er ofte en kornsort f.eks. hvede, eller majs. Disse tilfælde af røde poter hos hunde kan ofte løses ved at fodre hunden med et lav allergent foder. Af og til kan det dog også være nødvendigt, at behandle en samtidig svampeinfektion medicinsk.

Nervøsitet eller kedsomhed:

En del hunde som er meget alene hjemme vil p.g.a. separationsangst eller slet og ret fordi den keder sig begynde at slikke og bide i sine poter. For at løse dette problem må du enten sørge for at din hund ikke er så meget alene hjemme og når den alligevel skal være alene så giv den en masse legetøj som den kan tygge i og lege med. Desuden kan du bedre tilstanden ved en lang gåtur eller leg med din hund inden du tager afsted, så den bliver godt træt. Herved undgår du, at din hund keder sig eller bliver bange.

Lopper og flåter:

Bliver din hund bidt af en loppe eller en flåt på undersiden af poterne vil den normal reagere på dette ved at begynde af bide og slikke på poterne. Herved vil den få en rød pote.

Svampe eller bakterielle infektioner i poterne:

Din hund kan også få en svampe eller bakteriel infektion i poterne. Disse infektioner er dog ofte sekundære til at hunden begynder at slikke på poterne af en anden og primær årsag. Er der en infektion skal den behandles med enten et velegnet antibiotikum eller et velegnet svampemiddel.

Har du en hund med røde poter så spørg mig gerne>