Ringorm hos hund

Ringorm hos hund og behandling.

Tager i imod billeder hvor i så ud fra dem giver råd osv.?

ringorm hund 1

Ja Kristiane

Vi kigger på billeder og yder rådgivning uden beregning.

Ole B. Jensen

Okay super, her kommer det så.

– min hvalp som vi har fået importeret fra et andet land har fået et eller andet efter 2-3 dage hvor vi havde den , vi har os været ved dyrlægen med den og fik så noget smørelse til de pletter der men han kunne ikke sige hvad det var så han tog en prøve af det.Efter 1 -2 ugers tid ringer han og siger det er svamp pga. klima ændringer, og at jeg skal have fat i desenfikcerende shampoo, men nu vil jeg

os høre jer af om hvad er jeres bud og hvad kunne være mest fornuftig at gøre. Der kommer en del billeder hvor man kan se udviklingen af “svampene”

Den har alle sine papir i orden osv. er os sundhedstjekket inden den kom til
Ringorm hund 2

DK 🙂

Den har en af de der pletter ude i siden af dens pande som er helt normalt ikke hævet eller noget mangler bare pels, på snuden/øjet som føles som en lille humpel, så på venstre pote og det er sådan tykt på en måde, nogle gange er der prikker på andre ikke, og ja så på højre bagben bette prik os med “humpel”. De bliver ikke størrer eller noget. Hendes pels er meget blødt og huden ser ok ud. Hun klør sig heller ikke.

Hej Kristiana.

Der er næsten med sikkerhed tale om ringorm.
Jeg synes du skal prøve at vaske hunden med Sporal D shampoo, så er jeg ret sikker på, at de bare pletter forsvinder i løbet af 3 – 4 uger.
Ole B. Jensen

hvad kommer ring orm af? 🙂

Hej Kristiane.

Det er en infektion i hud og hårlag med en svamp. Hunden bliver smittet af en anden hund eller eventuelt en kat eller et andet dyr. Ringorm er en såkaldt zoonose som kan smitte både dyr og mennesker. Hos mennesker ses det ofte som cirkelrunde eller epileptiske røde angreb i huden.
Ole B. Jensen

Hvilke symptomer er der på ringorm hos hunde?

Ringorm hos hunde er et almindeligt problem, og manifesterer sig på huden som røde, kløende pletter. Disse kan være afrundede, med en skarp, uregelmæssig kant. Følgende symptomer kan du være opmærksom på hos din hund:

• Røde pletter og skællende infektioner, der kan ledsages af kløe, irritation og betændelse

• Skællende, skorpede, skællede pletter, der er afrundede, kløende og smertefulde

• Skællende pletter, der kan udvikle sig til små, hårde knuder, som også er smertefulde

• Hårtab og tyndere hår på det inficerede område

• Håret kan let knække, eller det kan falde helt ud

Er ringorm farligt for hunde?

Ja, ringorm kan være farligt for hunde. Det er en svampesygdom, der forårsages af en svamp, der kaldes “Microsporum canis”. Det er meget smitsomt og kan spredes fra hund til hund eller fra hund til menneske. Det kan forårsage alvorlig skade på hundens hud og pels, og de mest almindelige symptomer er kløe, hudirritation og hårtab.

Hvad er årsagerne til ringorm hos hunde?

Ringorm hos hunde kan skyldes en række forskellige faktorer, herunder infektion med en svampesygdom kaldet Microsporum canis, som er en af ​​de mest almindelige årsager. Dette er en zoonotisk infektion, der kan overføres fra dyr til mennesker, og det kan også overføres mellem hunde. Andre faktorer, der kan føre til ringorm hos hunde, inkluderer mangel på god hudpleje for en hund, dårlig immunitet, stress, allergi, overbelastning af hundens miljø og endda arvelighed.

Er det muligt at forhindre ringorm hos hunde?

Ja, det er muligt at forhindre ringorm hos hunde. Det vigtigste er at holde dit kæledyrs omgivelser og dens pels rene. Det er også vigtigt at undgå direkte kontakt med andre dyr, der kan være bærere af infektionen, såsom hunde, der bor på en dyrehjem, eller andre kæledyr. Derudover skal du være sikker på, at du følger de anbefalede vaccinationer for din hund, da det kan beskytte dem mod ringorm.

Kan ringorm hos hunde overføres til mennesker?

Ja, det er muligt at få ringorm fra hunde. Det er en zoonotisk infektion, hvilket betyder at den kan overføres fra dyr til mennesker. Ringorm er en hudinfektion, som er forårsaget af en svamp, som kan findes på hud og pels af dyr. Mennesker, som har direkte kontakt med hunde, der har ringorm, kan få infektionen. Derfor er det vigtigt at holde øje med hundens hud og pels for eventuelle tegn på infektion.

Hvordan behandles ringorm hos hunde?

Ringorm er en hudinfektion, der kan forekomme hos hunde og andre kæledyr. Behandling af ringormen hos hunde involverer ofte en kombination af topisk og systemisk medicin. Topisk medicin kan indeholde sådanne stoffer som miconazol og lokal klorhexidin. Dette skal anvendes direkte til de berørte områder, der skal fugtes flere gange dagligt. Systemisk medicin kan indeholde antimykotiske stoffer som fluconazol, ketoconazol og itraconazol. Systemisk medicin skal ordineres af dyrlægen og gives som en oralt medicin. Det anbefales også at holde hunden ren og sørge for regelmæssig børstning og kæmning af pelsen. Det er også vigtigt at desinficere miljøet og alle de redskaber, der bruges til hundens pleje.

Jeg anbefaler vask i Sporal D Shampoo. 4 gange ialt med 4 dages mellemrum.

Du finder Sporal D Shampoo her>