Ringorm heste

Har hesten ringorm?

Hvis din hest bliver angrebet af ringorm er det både hestens hud og hår, der angribes. Årsagen er på trods af navnet ringorm ikke en ormesygdom, men en infektion forårsaget af svampesporer tilhørende gruppen kaldet Trichophyton. Disse svampe tilhører gruppen af fungus imperfecti og er kendt som udløser af hudsygdomme, man kalder dermatofytoser.

ringorm-hest-001

På billedet ses en hest med ringorm foroven ved hestens højre næsebor

Infektionen er en zoonose.

Ringorm er en meget udbredt svampeinfektion hos hest og sygdommen smitter let til andre heste, andre dyrearter og til mennesker. Sygdommen er derfor en såkaldt zoonose, fordi den kan smitte mellem forskellige dyrearter inklusive mennesker. Ringorm udviser ved infektionen en slags snylteri og sporene fra svampen er meget modstandsdygtige og kan være smittefarlige i mange måneder efter et angreb af ringorm.

ringorm-hest-002

På billedet ses samme hest hvor der også er en ringorm på forbenet med typisk cirkelrund hårtab og skorpedannelse

Sådan opstår smitte.

Infektionen opstår generelt ved direkte kontakt med smttede heste eller andre smittede dyr. Smitte kan dog også forårsages indirekte ved hestens kontakt med inficeret seletøj eller strigler med mere.

Billedet viser flere ringorm omkring munden på en hest

Symptomer.

Når smitten er opstået angribes keratinet i hud og hår og disse proteiner bliver så opløst af svampen. Af denne årsag ses meget hurtigt hårtab og skorpedannelse på det angrebne område af hesten.

Sådan forhindres smitte til andre heste og mennesker.

Da ringorm er meget smitsom, bør angrebne heste straks isoleres fra andre heste i stalden for at forhindre smitte til raske heste. Mennesker bør på grund af smitterisikoen kun have den absolut nødvendige kontakt til de angrebne heste og bære engangshandsker ved behandling af de angrebne områder på hestene. I det hele taget er strenge hygiejniske regler et ”must” ved angreb af svamp.

Behandling af sygdommen.

Behandling af svamp hos heste kan foretages med Imaverol opløsning. Der anvendes 20 ml i en liter vand og de angrebne områder vaskes hver 3-4 dag 4 gange i alt.

Nyt effektivt middel i handlen.

Der er nu kommet et nyt middel som har rigtig god effekt mod svamp, muk og dermatofilose.

Der er tale om Sporal D shampoo, som indeholder det aktive stof Triclosan med effekt på svampe og bakterier.

Herudover har det langtidsvirkende effekt, således at man efter en vask af de angrebne hudområder har en desinficerende virkning i flere dage efter behandlingen. Ofte vil en til to behandlinger med en ugens mellemrum være tilstrækkelig til at bekæmpe en infektion med ringorm og muk hos hesten.

Det er vigtigt her også at give hestens seletøj og strigler en omgang behandling med Sporal D.

DU KAN LÆSE MERE OM OG KØBE DET NYE EFFEKTIVE MIDDEL HER>

HAR DU SPØRGSMÅL OM RINGORM HOS HEST KAN DU STLLLE DEM HER>