Overdosering af medrol til hund?

Min hund fik en overdosis af Medrol hos dyrlægen. Kan man klage over det?

Min lille mopsedreng på 3 år fik diagnostiseret sygdommen Canine
Sterile Eosinophillic Pustulosis for ca. 2 uger siden. Det er en
sjælden sygdom, hvor imunforsvaret angriber hans hud og symptomerne
har været eksem og slemme bylder på poter og i ansigt.

Dyrlægen ordinerede prednison i stedet for prednisolon, da det ikke
har så mange bivirkninger. Men hun satte dosissen høj netop pga. af
prednison er et mildere middel. Efter 5 dage på 3 piller dagligt,
begyndte min mopsedreng at få diarré og han virkede utilpas. Vi tog
til dyrlægen og dyrlægen satte dosissen ned til 1/2 pille dagligt.
Efter to dage havde han det meget værre og var nu også begyndt at
kaste op. Vi tog igen til dyrlægen, men blev betjent af en anden end
de forrige gange og vi får at vide at han har fået mere end det
dobbelte af hvad han må få. Desuden er han blevet trappet alt for
hurtigt ned til kun 1/2 pille og alt dette har gjort ham meget syg.

Kan overdosissen have forsaget kroniske skader på hundens mavesæk og
tarmfunktion?

Kan man klage nogen steder og evt. få refunderet de udgifter, der har
været i forbindelse med overdosissen?

Hej Sabine

Jeg er ikke af den opfattelse, at din dyrlæge nr. 1 har gjort noget forkert, da der ikke er tale om en overdosis af Medrol.

Doseringen af Medrol er det man kalder individuel. Det vil sige, at den retter sig efter det enkelte tilfælde, med hensyn til hvilken lidelse, der behandles.

Den autoimmune lidelse din hund har fået diagnosticeret kræver normalt en meget høj dosering af Medrol. I international litteratur angives sædvanligvist ca. 1 mg pr. Kg. Legemsvægt og det er netop den dosis, din hund har fået.

Det er dog rigtigt, at producenten af Medrol angiver en noget lavere vejledende dosering. Men samtidig skriver producenten også, at doseringen er individuel afhængig af hvilken lidelse, der behandles.

En lavere dosering end den som dyrlæge 1 angav, vil næppe kunne forventes at have effekt på hundens lidelse.

Akutte bivirkninger vil være opkastning og væskeansamlinger. Du skriver, at din hund fik diarre og det er ikke den almindelige bivirkning ved en overdosering.

Min opfattelse er, at din dyrlæge 2 eller 3 laver en fejl mellem kollegaer ved ikke at spørge den første dyrlæge, hvorfor han anvender den høje dosering, for det er jeg sikker på, at han har en god grund til.

Du kan altid klage over en dyrlæges behandling. Du kan klage til din lokale fødevare region.

Som du ser, mener jeg ikke du har en god sag, men under alle omstændigheder vil jeg anbefale dig først at kontakte dyrlæge 1 og spørge ind til sagen. Så er jeg næsten sikker på, at han vil forklare sin begrundelse for doseringen.

Med venlig hilsen

Ole B. Jensen

Gærum Dyreklinik

Hej,

Mange tak for hjælpen. Det er rart at have noget viden selv, så man ved hvad der foregår.

Nu vil jeg bare håbe at min lille hund kan tåle medicinen, så han kan blive behandlet.

Mvh Sabine