Når hesten får diarré på græs

Hest med diarré på græs.

Der er ret mange heste, som får diarré når de går på frodigt græs. Især forårsgræs er kendt for at give hestene tynd mave, men også senere på året, hvis græsset vokser godt kan hestene have problemer med diarré.

Lad det være slået fast med det samme. det er aldrig normalt for en hest at have diarré, når den er på græs. Fungerer hestens mave tarmsystem optimalt vil alt vandet i foderet og dermed også græsset blive optaget af hestens tarm og udstillet gennem nyrerne og ikke som diarré gennem hestens endetarm.

Hvad er årsagen til, at nogle heste får diarré på græs?

• Forårsgræs og græs i høj vækst indeholder meget protein. Der kan være tale om mere end 20% protein. Dette protein optages normalt gennem hestens tyndtarme, men ved et højt indhold kan en del af proteinet nå hestens tyktarm, hvor mikroorganismerne i hestens tyktarm vokser på det og forårsager gas og skumdannelse, med efterfølgende diarré. Hurtigt voksende græs har et højt indhold af sukker og stivelse, som kan give en ændring i sammensætningen af de bakterier, der er i hestens tyktarm. Dette kan igen forårsage øget syredannelse i tarmen og irritation af hesten tyktarm.
  • Når sammensætningen af bakterier i hestens tyktarm ændres vil disse nye bakterier kunne danne flere giftstoffer end normalt. Et andet problem ved en ændring i bakterie sammensætningen er, at der bliver færre af de gode bakterier som nedbryder foderets bestanddele af fibre.
  • Diarré på græs er ofte mest et kosmetisk problem end et egentligt medicinsk problem. Det bør dog tages alvorligt, da det pludseligt kan udvikle sig til kolik og forfangenhed. Dette også selvom hesten har gået på græs døgnet rundt syv dage om ugen.

Hvad kan der gøres for at forhindre græs relateret diarré hos heste?

• Begrænse adgangen til græs. Nøjes med at give hesten adgang til græsmarken til nogle timer om dagen, indtil du finder en balance, hvor hesten ikke får diarré. Er dette ikke praktisk muligt, så overvej at give hesten en mundkurv på, som reducerer dens græsoptagelse.
  • Giv hesten hø med masser af fibre en del af dagen. Det vil også hjælpe på bakterie sammensætningen i hestens tyktarm.
  • Herudover kan tilskud af probiotika som f.eks. gut balancer og protexin gut balancer være med til at stabilisere bateriefloraen i hestens tyktarm.