Lungeblødning hos hest

Lungeblødning er ofte forekommende hos væddeløbsheste.

Træningsinduceret lungeblødning koster den amerikanske væddeløbsindustri dyrt hvert år. Kenneth W. Hinchcliff, PhD, fra Ohio State University gætter på at det koster op til 260 mio. dollars pr. år.

Træningsinduceret lungeblødning er hyppigt forekommende blandt væddeløbsheste verden over. En endoskopiundersøgelse af amerikanske fuldblodsheste viste, at 55 procent led af lungeblødning i en eller anden grad efter ét løb. Efter tre løb blødte 85 procent af hestene efter mindst et af løbene. Blandt amerikanske travere blødte 87 procent efter mindst et af tre løb.

Mange væddeløbsheste får Lasix, der er et vandrivende middel for at nedsætte risikoen for lungeblødning. En australsk undersøgelse med 744 umedicinerede heste viser en sammenhæng mellem lungeblødning og præstation, idet heste med lungeblødning i grad 2 havde fire gange mindre chance for at vinde løbet i forhold til heste uden lungeblødning eller lungeblødning i grad 1. Ved endoskopi tildeles hesten en lungeblødningsgrad fra 0 til 4, hvor 4 er værst. Jo højere lungeblødningsgrad, desto længere efter vinderen kom hestene i mål. Indtjeningen viste sig ligeledes at være påvirket. Heste uden lungeblødning eller med lungeblødning i grad 1 havde tre gange større chance for at ligge blandt de 10 procent mest indtjenende heste.

Selvom lungeblødning har stor betydning for hestene og væddeløbsindustrien, så har forskerne endnu ikke kunnet fastslå årsagerne eller udvikle en universel behandling. Af mulige årsager kan nævnes højt blodtryk i lungerne, fejl i blodstørkningen, sygdomme i lungernes yderste forgreninger, chokbølger fra underlaget, blodets tykkelse og obstruktion af de øvre luftveje. Risikofaktorerne for lungeblødning er heller ikke kendt, men faktorer som alder, løbslængde, hastighed, banens overflade og forskellige miljøfaktorer er foreslået.

Hincliff angiver, at i USA er op til 92 procent af hestene på vanddrivende midler, selvom behandlingens effekt på lungeblødningens sværhedsgrad ikke er dokumenteret. Medicinerede heste præsterer bedre, men om det er på grund af vægttabet eller medicinens effekt på lungeblødningen er ukendt. Andre behandlingsformer inkluderer blodtrykssænkende midler, inhalationsmedicin, naturmedicin og bronchieudvidende midler.

Læs mere om lungeblødning og nedsat præstationsevne hos hest klik her.

LÆS OM ET PRODUKT MOD LUNGEBLØDNING HOS HESTE HER>