Lugter din hund

5 årsager til at din hund lugter grimt.

Der er flere mulige årsager til, at vores hunde afgiver en grim lugt. Nedenfor gennemgår jeg fem hyppige årsager og mulige løsninger på problemerne.

1. Problemer med hundens tænder: Dette er den klart hyppigste årsag til, at din hund lugter grimt. Plaque og tandsten giver ligesom hos mennesker andledning til dårlig ånde. Herudover kan nogle hunde få overvækst af tandkødet, som giver grobund for bakterier, der giver en fæl ånde. Specielt de små hunderacer døjer ofte rigtig meget med deres tandkød.
  2. Din hund prutter meget: Det kan være, at din hund ofte slipper en vind. Hvis dette sker hyppigt er det tid til, at du skal tænke på at ændre hundens kost. Ofte vil et skift til kornfrit foder eller et foder som er baseret på fisk kunne løse problemet for hunde, som prutter meget.
  3. Hudproblemer / Atopisk allergi: Hunde med atopisk allergi eller foder allergi afgiver ofte en muggen lugt fra huden. Dette skyldes, kirtler i huden afgiver et olieagtigt sekret, som fremmer væksten af bakterier på hundens hud. Et dårligt foder kan være årsagen til dette, men kan også være årsag til svampeinfektion på huden. Det ses især ved foder som indeholder meget kulhydrat. Et skift til et kvalitetsfoder som indholder høje mængder protein af god kvalitet eller et foder, som er beregnet til hunde med foderallergi, kan ofte løse problemet. Lider din hund af seborré, en tilstand hvor hudens kirtler udskiller særligt meget sekret, kan hyppigt vask i en anti seborré shampoo løse problemet.
  4. Øreproblemer: Hvis din hund har problemer med sine ører kan det godt give en dårlig lugt fra hunden. Bakterier og svampeinfektioner i ørene er årsag til mange lugtende hunde. Underliggende kan der være tale om en allergi hos din hund eller måske har den bare hænge ører som f.eks Spaniels og Basset hunde. Løsningen er hyppigt rensning af ørene.
  5. Analkirtlerne: Sekret fra de to duftkirtler som hunde har ved udmundingen af deres endetarm, er indbegrebet af dårlig luft. Hvis din hund har problemer med tilstoppede analkirtler viser det sig bl.a. ved, at den kurer på enden for at afhjælpe kløen, der er forbundet med de tilstoppede analkirtler.

Det kan du gøre for at afhjælpe problemet med dårlig lugt:

• Påbegynd tandhygiejne tidligt i hundens liv for at forhindre problemer. Dette kan omfatte årlige tandrensninger, børstning af din hunds tænder derhjemme og eventuelt kan du give din hund godbidder som hjælperr med at reducere opbygningen af plaque og tandsten.
  • Hold folder i hud og ører rene og tørre. Kontroller din hundes ører med jævne mellemrum, og sørg for at tørre dem efter svømning eller bad.
  • Giv din hund et kvalitetsfoder. Hvis du har mistanke om, at din hunds diæt kan være den skyldige, kan du prøve en diæt med forskellige ingredienser.
  • Bad din hund regelmæssigt! En åbenlyst, men alligevel forsømt løsning!