Hunds øjne løber i vand, men hvorfor?

Er problemet, at din hunds øjne løber i vand og misfarver pelsen under øjnene.

Der er mange mulige årsager til, at din hunds øjne løber i vand og vandet kan løbe ned af hundens ansigt. Ved en svær grad af rindende øjene er der konstant fugtighed under hundens øjne og huden under øjnene kan blive betændt og inficeret, hvorved at hunden får et uheldigt udseende og fysisk ubehag. Tilstanden med løbende øjne kaldes på dyrlægesprog for epiphora.

Alvorlige tilstande der kan give hunden et øje, der løber i vand:Hunds øjne løber i vand 2

Epiphora er primært et kosmetisk problem, medmindre det forårsager betændelse eller er et symptom på et smertefuldt øje. For eksempel, er entropion (indadkrængende øjelåg), conjunctivitis (desideret øjenbetændelse), fremmedlegemer, hornhinde sår, anterior uveitis (betændelse i regnbuehindens forreste vinkel) og akut glaukom (grøn stær) alle ledsaget af forøge tåreflåd. Forøget tåreflåd kan også være forårsaget af øjen irritation på grund af ekstra øjenvipper eller et hår, der rører overfladen af øjet.

Tilstoppede tårekanaler også kaldet nasolacrimal okklusion:

Dette er en blokering i tårenes afløbssystem. Tåre drænings systemet består af en nasolacrimal kanal, der indsamler tårer i tåre-søen og tømmer dem ind i næsehulen i nærheden af den forreste del af næsen. Kanalen grener sig ud på hjørnet af øjet i to mindre indsamling kanaler den øvre og nedre canaliculi, hvis åbninger (kaldet punctums) er placeret i de øvre og nedre øjenlåg. En hvalp kan være født med et defekt tåre afløbssystem. Ved en lidelse, kaldet imperforate inferior punctum, er kanalsystemet normalt bortset fra, at der er en membran på tværs af punctum af det nedre øjenlåg. Problemet opstår oftest hos Cocker Spaniels. Andre årsager til tilstoppede tårekanaler omfatter entropion, hvor øjenlåget ruller indad og blokerer punctum; ardannelse i et punctum efter et anfald af øjenbetændelse; infektion i en tårekanal, der forårsager celleaffald og derved tilstopper kanalen; og fremmedlegmer i tårekanalen som f.eks. græsfrø. Alle disse årsager giver normalt kun problemer med det ene øje. Man kan undersøge tårekanalerne ved at dryppe et grønt flouriserende farvestof i hundens øjne. Er afløbet fra øjnene intakt vil der komme farvestof ud af hundens næsebor. Hvis der derimod ikke kommer farvestof ud , kan tårekanalerne i nogle tilfælde åbnes ved at gennemskylle disse med f.eks. saltvand. Er der infektion i kanalen kan denne behandles med antibiotika eventuelt direkte i tårekanalen. I visse tilfælde kan det være nødvendigt med en mindre operation for at åbne tårekanalen.

Epiphora eller hundeøjne der løber i vand:

Dette problem, der viser sig ved brune misfarvede hår under hundens øjne er primært et kosmetisk problem og ses især hos arter som Pudler, Lhasa Apsos, malteser, Pomeranian, Pekingeser og andre tilsvarende miniaturearter. Den nøjagtige årsag til tåre overløb hos disse racer er ukendt. En teori er, at modtagelige arter har en opsamlingsplads, der er for lille til at indsamle en sø af tårer. Tårer indeholder stoffer, der reagerer med lys og producerer rødbrune pletter. Farvning vil være mere synlige hos hunde hvis pels er lys eller hvid.Hunds øjne løber i vand 1

Behandling af hundeøjne der løber i vand:

Hvis din hunds øjne løber i vand bliver tilstanden ofte forbedret når hunden får en kur med tetracyklin, som udskilles i tårerne og binder de stoffer, der forårsager misfarvningen. Pelsen under øjet er stadig våd efter en behandling men er ikke misfarvet. Tetracyklin gives i tre uger gennem munden. Hvis misfarvning returnerer efter antibiotika kuren, kan man overveje en langvarig antibiotika behandling. En mulighed kunne være at give en lav-dosis tetracyklin tilskud til hundens daglige mad. Men en sådan kur ville nok ikke være politisk korrekt. Kirurgisk korrektion er et andet alternativ. Operationen består i at fjerne en del af tåre kirtlen på det tredje øjenlåg. Ved en sådan operation er der dog en risiko for, at hunden får et tørt øje i stedet for. Hundens udseende kan forbedres til kosmetiske formål ved plukning af de farvede hår eller klipning af dem tæt på ansigtet. Daglig rengøring med et egnet middel som f.eks. Clean Ocular kan på det kraftigste anbefales. Læs mere om dette middel her>

Brug endelig ikke blegemiddel til pletterne under hundens øjne! Dampene er smertefulde og kan forårsage kemiske øjenbetændelse.