Hyperlipæmi

Hyperlipæmi kan angribe heste ponyer, æsler og muldyr, men ses hyppigst hos ponyer og her især hos ponyer, der har aborteret. Hyperlipæmi kan ofte forebygges ved at give hesten en normal sund foderration. Ofte står tilstanden dog i sammenhæng med anden sygdom som f.eks. abort eller anden lidelse, der nedsætter hestens appetit. Hyperlipæmi kan få alvorlige følger og udsigten til hestens overlevelse er meget dårlig.

Pony-hyperlipæmi

Britt er lige indlagt. Står og hænger uden appetit

Shetlandsponyen Britt er en hoppe på ca. 8 år som har aborteret for 3-4 dage siden. Den står nu med ophørt ædelyst og virker deprimeret og syg. Temperaturen er normal med 37,8. Hun har desuden diarré.

1. Hyperlipæmi

Hyperlipæmi ses især hos ponyer, måske fordi de har mindre fedt i kroppen, der kan omdannes til energi. Hyperlipæmi er en metabolisk tilstand med negativ energibalance, hvor der sker en hurtig mobilisering af fedt fra hestens fedtdepoter. De frie fedtsyrer, som man kalder triglycerider, ophobes dermed i blodet og leveren, så hesten får fedtlever. Dette bevirker igen nedsat leverfunktion.

Hos Britt var ophobningen af fedt i blodet så voldsom, at dette umiddelbart kunne ses på blodets plasma.

Blodprøve-hyperlipæmi1

Der ses voldsom ophobning af fedt i blodets plasmadel

Målingerne af fedtindholdet m.m. viste følgende:

Dag 1.

TRIG: 2.413 mg/dl (11-68)

CHOL: 217 mg/dl (50-110)

GLU: 75 mg/dl (64-150)

ALT: 21 U/L (5-50)

AST: 590 U/L (100-600)

Dag 5.

TRIG: 2.2011 mg/dl (11-68)

CHOL: 213 mg/dl (50-110)

GLU: 83 mg/dl (64-150)

Dag 9.

TRIG: 810 mg/dl (11-68)

CHOL: 190 mg/dl (50-110)

Dag 14.

TRIG: 121 mg/dl (11-68)

Normalværdierne er angivet i parantes.

Symptomer

Hesten viser ændret opførsel med unaturlige bevægelser, virker deprimeret og træt. Ofte ses diarré og koliksymptomer, nedsat eller ophørt ædelyst ligesom hesten ofte ikke drikker ret meget. Hesten taber sig hurtigt og ser i det hele taget rigtig syg ud.

Skader på de indre organer.

Hyperlipæmi kan have alvorlige følger for hestens indre organer. I alvorlige tilfælde ses lever og nyresvigt. Musklerne bliver svagere og kan ikke længere understøtte knogler, sener og ligamenter. Døden indtræder ofte i tilslutning til at hestens lever simpelthen sprænger.

Behandling

Hyperlipæmi kræver intensiv længerevarende behandling. Det er vigtigt, at behandle den til grundliggende sygdom, som har forårsaget hyperlipæmien i første omgang. Succes med denne behandling er meget vigtig for hestens overlevelse. Herudover er det vigtigt, at tilføre hesten energi om nødvendigt ved tvangsfodring. Det kan også komme på tale med glukose og anden væske som drop direkte i blodåren. Herudover kan det være nødvendigt med insulinbehandling, så sukkeret i hestens blod også kommer ind i cellerne i hesten. Britt blev behandlet med glukose i.v., binyrebarkhormon (dexadreson og glukose gennem munden, samt insulin 2 gange dagligt) Britt var indlagt til denne behandling i 14 dage og efter ca. 3 dage begyndte hun at vise interesse for foderet og kunne herefter begynde at spise selv. Behandlingen blev derfor gradvist nedtrappet.

Prognose for hesten overlevelse.

Over 60 % af alle ponyer der får hyperlipæmi dør af sygdommen. Britt var heldig, hun overlevede sygdommen. Hun er nu hjemme hos sin ejer igen. Glad, frisk og rigtig sød.

HAR DU SPØRGSMÅL OM HYPERLIPÆMI KAN DU STILLE DEM HER>