Hvalp med HD skal den leve?

Hvalp med hofteledsdysplasi grad C/D skal den aflives?

Hvad vil du spørge om?
ang hvalp på 6 måneder.

Skriv dit spørgsmål her
Vores dejlige blandingshvalp (labrador, spansk podengo, schæfer) på omkring 6 måneder fra Spanien har fået konstateret hoftedysplasi i grad C, på vej til D.
Han har nogle problemer med sig, da han er en rescue dog.

Hans problemer ligger i at han er utryg ved fremmede mennesker. Det meste af hans glæde ligger i når vi tager i hundeskoven eller stranden og leger med andre hunde, så er han virkelig i sit es. Vores problem ligger nu i at dyrlægen siger at han max må motionere 15 min pr gang og ikke hundeleg hver dag.

Dette har gjort at vi sidder lidt tilbage og er i tvivl om det så er et værdigt liv for ham. Vi er utrolig glade for ham, men vil ham uden tvivl kun det bedste..

Han får ikke smertestillende da han ikke udviser smerter (endnu). Vi søger et godt råd. Vi er ikke interesseret i at operere ham, da det bliver for stor en mundfuld for ham..
Vh Ida

Hej Ida

Jamen jeg synes da helt sikkert i skal lade ham leve, når han ingen smerter udviser. Det er sådan med hofteledsdysplasi, at graden af dysplasi man ser på røntgenbilledet ikke altid stemmer særligt godt overens med det som hunden viser af eventuel smerte.

Derfor ville jeg normalt lade hunden lege i fornuftigt omfang. Skulle den på et senere tidspunkt, typisk dagen efter megen leg, udvise symptomer på smerte, så vil dette være en meget fin rettesnor for, at hunden dagen forinden havde lavet lige i overkanten. Så kan du efterfølgende rette ind med motion efter dette.

Der findes masser af hunde, der lever et godt hundeliv på trods af HD på røntgen.

Med Venlig Hilsen

Ole B. Jensen