Hjælp min hund klør sig

Der kan være mange årsager til, at din hund klør sig, men to hyppige årsager er fodermiddel allergi og atopisk allergi.

Denne artikel skal især handle om atopisk allergi, behandlingsmuligheder ved atopisk allergi og hvordan man kan skelne mellem atopisk allergi og fodermiddel allergi hos sin kløende hund.

Fælles symptomer ved allergi hos hund:

Typisk kløe, der kan være så voldsom, så hunden laver sår og skader på sig selv. Dette gælder for både atopisk allergi og fodermiddel allergi.

Forskellen mellem atopisk allergi og fodermiddelallergi hos hund:

1. Ved fodermiddelallergi vil hunden efter højest 6-8 ugers fodring med et allergivenligt foder holde op med at klø sig. Dette vil ikke ske, hvis der er tale om atopisk allergi.

2. Ved atopisk allergi vil behandling med binyrebarkhormon enten ved indsprøjtning eller med tabletter have en kraftig dæmpende effekt på hundens kløe. Dette vil ikke være tilfældet, hvis din hund lider af fodermiddelallergi.

Behandlingsmuligheder ved atopisk allergi hos hund:

1. Binyrebarkhormon:
Anvendes ofte med rigtig god dæmpende effekt på hundes kløe. Det kan gives enten som injektion eller som tabletter. Ulempen er, at det kun virker i en begrænset periode og hvis det er nødvendigt at behandle hunden for kløe i længere tid er der risiko for bivirkninger som f.eks. at hunden begynder, at drikke meget vand og i værste fald får en lidelse, der hedder Cushings syndrom.

2. Atopica:
Har i det hele samme kløedæmpende effekt som binyrebarkhormon uden de bivirkninger som binyrebarkhormon normalt har. Atopica er dog meget dyrt at behandle med, især hvis du har en stor hund.

3. Desensibilisering:
Her testes hunden for det den er allergisk overfor. Dette kan som eksempel typisk være husstøvmider, menneskeskæl o.s.v. Herefter fremstilles en vaccine som hunden skal vaccineres med ofte og i meget lang tid. Hunden kan ved denne behandling i nogle tilfælde blive sin allergi kvit. Dette er en meget omstændlig behandlingsform som indvolverer, at du skal give din hund mange injektioner. Det er desuden en kostbar behandling. Fordelen er, at i de tilfælde hvor behanlingen lykkes er hunden helbredt for sin allergi.

4. Giv hunden et antiallergisk miljø:
Dette kan gøre ved først, at teste hvad hunde er allergisk overfor og herefter fjerne de emner i hundens miljø. Du kan også prøve dig frem på erfaringsmæssigt grundlag uden at have fået hunden testet først. Her har jeg især set god effekt af to ting. Fjern tæpperne i boligen og hvis hunden sover i din seng, så forbyd den dette fremadrettet. Disse to ændringer er dem der oftest har positiv effekt på hundens kløe.

Dette bør du altid gøre hvis du har en hund der klør sig, med atopisk allergi.

1. Giv hunden et tilskud af Efa olie:
Hunde der klør sig har altid god af et tilskud af olier. Disse kommer i forskellig udformning, f.eks. som tabletter, flydende m.m.

Læs om mulighederne på dette link her>

2. Kløedæmpende shampoo:
Når din hund klør sig kan det anbefales i kombination med Efa olie også at vaske den i en kløestillende shampoo.

Du finder en kløedæmpende shampoo på dette link her>