Når hunden ser ting, der ikke er der

Ser din hund syner?

Sygdommens navne:

Der er tale om et syndrom og ikke noget, der kan tilskrives en enkelt lidelse. Man benævner syndromet som Star Gazer Syndrome eller Fly Catcher Syndrome.

Racer, arvelighed:

Syndromet ses hos små hunderacer. Den racer der oftest lider af syndromet er Cavalier King Charles spaniel, men syndromet ses også hos andre mindre hunderacer. Det mistænkes, at syndromet er arveligt, men den nøjagtige arvegang kendes ikke endnu.

Symptomer:

I sin klassiske form ser man hunden stirre fikseret på noget i det fjerne, uden der kan identificeres, hvad det er hunden stirrer på. Andre tilfælde viser sig ved, at hunden forsøger at fange fluer, som ikke eksisterer foran hovedet. I det hele taget ser man hunde, der lider af syndromet være opmærksomme på ikke eksisterende objekter og hundene kan bruge rigtigt meget tid på denne adfærd.

Mulige årsager og deres behandling:

1. Tvangstanker / Tvangsneuroser:

Her kan der behandles med antidepressive midler.

2. En mild form for epileptisk anfald:

Her går hunden ikke i kramper. Ved behandling vil man bruge de samme midler, som bruges til behandling af epilepsi med kramper, som f.eks. Fenemal og lignende.

3. Problemer i nakkeregionen eller rygmarven:

Ved tryk på nervebaner m.m. Vil der kunne ses adfærdsforstyrrelser. En særlig lidelse kaldet syringomyeli er fundet at være årsagen hos nogle hunde. Denne gruppe lidelser vil normalt kunne behandles med anti- inflammatoriske stoffer.

Dette bør du gøre hvis din hund har symptomer på Star Gazer Syndromet:

Hunden bør undersøges nøje hos en dyrlæge og kan tilstanden behandles kan din dyrlæge hjælpe dig med behandlingen.