Halthed hos rottweiler

Hvad gør man når hunden halter?

Besked:

Hej Jeg har en Rottweiler som halter, da den var unghund ca 1 år

gammel haltede den også, vores daværende dyrlæge tog blodprøver

og fandt ud af at det var en sjælen blodsygdom som unghunde og gamle

hunde fik.

Mit spørgsmål er hvad er det for sygdom og kan man evt. gøre noget

ved det.

Hej Kim

Det er vanskeligt at sige ud fra de par ting du nævner om din hund.

Der kunne være tale om Systemisk Lupus Erythmatosus. Dette er en autoimmun sygdom, hvor hundens eget immunsystem danner antistoffer mod sit eget væv, herunder bl.a. Modstoffer mod sine egne led. dette ville medføre halthed hos hunden.

Der er dog mange andre symptomer ved hunden samtidig og der er også mange andre muligheder for en diagnose.

Havde din hund andre symptomer?

Med venlig hilsen

Gærum Dyreklinik

Tak for det hurtige svar.

Nej egenligt ikke, den spiser sin mad op og virker forholdsvis glad.

Den kan stort set ikke gå mere nu, i går formiddags gik vi en lille tur på 2 km der haltede den også, men først i gå blev det helt slemt.

Vi var hos dyrlægen i mandags og der fik den nogle tabeletter (Rimadryl) og det skal den have i 14 dage så skulle vi komme igen.

Info. den fik sin livmoder fjernet i sommer, der var den rigtig syg inden de fandt ud af det, efter den første operation, faldt dens indvolde ud i mavesækken og de måtte starte forfra (pris 12000 kr.) Troja som den hedder er 8 år

Hej Kim

Der er meget der tyder på, at din hund lider af gigt. Det passer både med din hunds alder og de symptomer du beskriver på hunden.

Prøv at følge disse 3 råd:

1. Hvis din hund er overvægtig, så slank den, da selv en let overvægt vil forværre din hunds smerter som følge af gigt.

2. Sørg for restriktiv motion. For meget motion vil bevirke øget halthed og øgede smerter hos din hund. Haltheden og smerterne vil typisk vise sig 1 til 2 døgn efter hunden er blevet belastet for meget. Det er netop det du oplever lige nu med din hund. Den har simpelthen brug for hvile i den tilstand den er i nu. Fremover, når din hund kommer på højkant igen, skal du finde en balance for motion, som din hund kan tåle. Her er det vigtigt, at du husker, at de smerter din hund giver udtryk for idag opstod på grund af det hunden lavede 1-2 døgn forinden. Viser hunden smerter p.g.a. gigt skal du nedsætte motionsmængden efterfølgende. Viser hunden ingen smerter, så kan du eventuelt øge dens motionsmængde en anelse.

3. Giv hunden et kosttilskud mod gigt. Der kan her f.eks være tale om Specific CJD, Canosan, Flexvital eller et andet tilsvarende middel.

Lige nu skal du blot færdig gøre den behandling med Rimadryl som din dyrlæge har ordineret.

Du kan dog godt give din hund et kosttilskud mod gigt samtidig med, at den får Rimadryl.

Du kan læse mere om slidgigt hos hunde på dette link her>

Med venlig hilsen

Gærum Dyreklinik

Ja du har nok ret med at den godt kunne tabe sig, så det går vi i gang med.

Vi fodre med Bosch, vil det være godt nok eller skal vi købe det du anbefaler.

Men som jeg kan forstå mener du at vi skal begynde med CJD fodre.

Hej Kim

I princippet ser det ud til, at det er et udmærket foder du bruger til din hund nu. Det er et seniorfoder med nedsat energiindhold m.m.

Jeg tror godt du kan få en positiv effekt på din hunds halthed ved at skifte til Specific CJD, men dette foder indeholder ikke en reduceret mængde energi og det vil derfor være sværere at få din hund til at tabe sig på dette foder i forhold til det foder, du bruger i forvejen.

Jeg vil derfor foreslå, at du anvender dit nuværende foder i lidt reduceret mængde, så din hund taber sig. Du kan samtidig give den et tilskud af FlexVital eller Canosan for at styrke din hunds led.

Med Venlig Hilsen

Gærum Dyreklinik.

Jeg takker for svarende, det har været en stor hjælp.

God jul og godt nytår.