Hævet øre-blodøre

Othæmatom eller blodøre hos hund.

Hej

Min Golden Retriver har nu på tredie døgn et kraftigt hævet venstre

øre. Hans almentilstand er god. Han har tidligere haft hævet pote

ifm. Strebtokop/ stafylokok infektion.

Vh. Peter

Hej Peter

Kan du tage et billede af din hunds øre og maile det?

Der kunne være tale om et blodøre.

Blodøre-othæmatom

Venligst

Ole B. Jensen

Gærum Dyreklinik

Hej Peter

Din hund har pådraget sig et blodøre, på dyrlægesprog kaldet et othæmatom.

Et blodøre opstår, når der sker en blødning i øreflappen, hvor der siver blod ud mellem huden og brusken i hundens øreflap.

Blodøret kan angå hele øreflappen eller kun en del af øreflappen.

Det du skal gøre er følgende.

1. Vent 10 dage inden du foretager dig noget, medmindre hunden klør sig i øret. Hvis hunden klør sig i øret, skal du tage til dyrlæge med den, da der så er stor risiko for, at den har en samtidig øregangsbetændelse. Du skal vente de 10 dage for at være sikker på, at blødningen i øret er stoppet, inden der foretages noget med øret.

2. Efter 10 dage tager du til dyrlægen. Han vil så formentlig tappe blodvæsken ud af din hunds øre og sprøjte et stof kaldet depo medrol direkte ind i øreflappen. Denne behandling virker i langt de fleste tilfælde.

3. I enkelte tilfælde kan det være nødvendig med en operation for blodøret. Denne består i at væsken tappes ud og der påsyes en slags stiv tampon på øret, som så holder hud og brusk sammen, mens det heler. Herefter fjernes tamponen igen.

Hvis du undlader at lade din hund behandle hos dyrlægen vil øret hele op alligevel, men det ville blive helt krøllet med en masse arvæv. Dette ville skæmme hundens udseende meget, så det kan ikke anbefales.

Med Venlig Hilsen

Ole B. Jensen

Gærum Dyreklinik.

Hej Ole.

Vi vil godt sige tusind tak for din tilbagemelding. Vi afventer ca. 10 dage som du har foreskrevet, og så går vi herefter til dyrlægen.

Med venlig hilsen

Marianne og Peter