Hævet ben hos hest

Heste kan hurtigt få et eller flere hævede ben.

Hvad er årsagen og hvad kan du gøre ved det?

Groft sagt kan man dele hævede ben hos hest i to store grupper. De der ikke betyder det store og de alvorligt hævede ben.

Ikke alvorligt hævede ben hos hest:Hævet ben 1

En almindelig årsag til hævede ben er inaktivitet hos hesten, der er vant til at bevæge sig rundt. Et eksempel kunne være en hest, der normalt er på græs, men er blevet holdt i en boks natten over, måske som følge af at den skal deltage i en konkurrence eller andet tidligt dagen efter. Du bemærker, at især hestens bagben er hævede, når du trækker den ud af stalden. Benene er ikke unormalt varme og det eneste du eventuelt bemærker er, at hesten bevæger sig lidt stift, men den er ikke rigtig halt.

Denne form for hævede ben, som er forårsaget af inaktivitet og nedsat lymfe gennemstrømning, er normalt ikke alvorlig og forsvinder hurtigt når hesten kommer i bevægelse igen. Denne form for hævede ben hos hesten er mere almindelig hos ældre heste og kan påvirke alle fire ben, selvom det ofte kun ses i bagbenene.

Alvorligt hævede ben hos hest:Hævet ben hest 2

Hvis din hest har hævet ben ledsaget af halthed , varme i benet eller hoven, eller en forhøjet kropstemperatur, er det nu du skal ringe efter dyrlægen. Ved varme, halthed m.m. er det straks en alvorlig sag med et hævet ben.

Hvis hævelsen kun angår et enkelt ben er der ofte tale om en mere alvorlig tilstand. Hesten kan hæve op i et ben som reaktion på en skramme eller et lille stiksår, som kan være meget svært at finde eller påvise. Benet kan være varm ud over at være hævet. Denne form for hævelse forsvinder normalt ikke før såret er behandlet og hesten behandlet med antibiotika og betændelses dæmpende medicin.

En hest, der har en større hævelse i alle fire ben kan have en systemisk sygdom. Dette kunne være et tegn på hjerte problemer, lever eller nyresygdom , eller en bakteriel eller viral infektion. Dette er absolut en situation, der kræver en dyrlæge undersøgelse.

Behandling af hævede ben.

Behandling af ukomplicerede ikke alvorlige hævelser anbefales påsætning af varmende bandager natten over. Et rigtigt godt produkt er Equitherm>

Ved at holde benene varme forhindrer det lymfen at hobe sig op i hestens ben, når den står stille. Når hesten har været på en anstrengende tur, kan Equitherm også bruges til nedkøling og dermed virke skades forebyggende.

Udover Equitherm, kan Equigel Comfort> anvendes på samme måde.

Ved alvorlige hævelser skal dyrlægen tilkaldes udover ovenstående behandling.