Flåter

Uanset hvor i verden man befinder sig, findes der også flåter som er klar til at springe på din hund, kat, hest og dig selv.

Flåter kan man få når man bevæger sig i højt græs, grønne arealer, bymæssige steder og selv i din egen baghave. Flåter er parasitter, der kan gennembryde huden med deres dræbermund og klistre sig selv fast til huden, hvilket forhindrer, at de nemt kan fjernes igen.

Flåter er parasitter, der ikke bliver på dit dyr for evigt. Normalt bliver de på dyret 3-10 dage, hvor de lever af dyrets blod. Alle stadier af flåtens livscyklus sker på et dyrs hud bortset fra æg stadiet. De æder af dyrets blod indtil de falder af og således påbegynder deres næste livsstadie. Flåtens livscyklus kan vare op til 3 år at færdiggøre.

En flåt er ikke kun et midlertidig irritationsmoment, den kan forårsage mange problemer for din hund eller kat. Den mindste del er, at den forårsager en lettere hudbetændelse, når den bider sig fast i dyrets krop. Dette er det mindste af problemerne. Flåter kan også være bærer af forfærdelige sygdomme, som din hund eller kat kan blive smittet med. I Danmark kan din hund/kat få Lymes sygdom, dette er forårsaget af den mest almindelige flåt, skovflåten. Hunden/katten får feber, arthritis (ledbetændelse) og hudsygdom. I England kan dyret få anaplasmose hvilket giver feber, depression, modvilje mod at bevæge sig og en generel sløvhed og det er vel blot et spørgsmål om tid inden den sygdom kommer til Danmark.

Sygdomme din hund/kat kan få rundt omkring i Europa er erlichiose, en sygdom som hovedsagligt findes ved middelhavet, sydlige Frankrig, Korsika, Grækenland og Italien. Sygdommen forårsager feber, spisevægring og blodpropper. En anden sygdom, der findes i hele Europa er Babesiose og medfører infektion af de røde blodlegmer, svaghed og meget høj temperatur hos dit dyr.

Det er vigtigt hele tiden at undersøge om dit dyr har fået flåter på sig. Hver del af dyrets krop bør undersøges regelmæssigt og her særligt hovedet, ørerne, benene og poterne. Undersøg også for feber, halthed, nedsat appetit smerter, hævelser depression og hoste. Hvis nogle af disse symptomer opstår, skal du tage dyret til dyrlægen for en grundig undersøgelse. Det er meget vigtigt at du ofte undersøger din hund/kat/hest for flåter og giver den et middel, der dræber eventuelle flåter. Husk nogle flåtstadier er meget små og svære at få øje på.

Gå til vores netbutik med flåtmidler til hunde her>

Gå til vores netbutik med flåtmidler til katte her>