Engflåten

Fra Bayer animal health har vi modtaget nedenstående opdatering på den nye flåtart i Danmark, engflåten.

Er engflåten en ny flåt?

Engflåten (Dermacentor Reticulatus) er ny i Danmark, men ganske velkendt rundt omkring i Europa. Med det varmere vejr ser vi flere dyr migrere fra sydlige egne til Danmark.
Vi har set ulve og en enkelt guldsjakal, men også rævene krydser grænser i ny og næ, og så tager de parasitter og sygdomme med sig.
Engflåten er altså ikke en ny flåtart, den er bare ny i Danmark. Det har længe været én af dem vi anbefaler man beskytter familien og kæledyrene imod, når man skulle rejse sydpå. Nu skal vi tage vores forholdsregler herhjemme.

Engflåten kan være bærer af sygdomme, som ikke før er set i Danmark. For os er det velkendt at flåterne kan smitte med Borrelia, Anaplasmose og TBE til både hunde og mennesker. Desværre kan engflåten overføre andre alvorlige sygdomme, som også kan ramme mennesker. De hyppigst sete er bakterien Rickettsia raoultii og parasitten Babesia Canis, som i værste tilfælde kan være dødelig for hunde og være årsag til sygdom hos mennesker.

Rickettsia raoultii kan overføre sygdommen ”Tick-borne lymphadenopathy”, eller ”TIBOLA” til mennesker, der viser sig ved store sorte sår i området omkring flåtbiddet, feber og hævede lymfeknuder. Øvrige symptomer er nedsat appetit, opkast eller diarré og hævelser i hoved og ben.

Parasitten Babesia Canis kan give sygdommen Babesiose eller hundemalaria, der angriber de røde blodlegemer på samme måde som malaria. I alvorlige tilfælde kan hundemalaria forsage blodmangel, og øvrige symptomer kan blandt andet være feber, træthed, manglende appetit og blege eller gullige slimhinder.

Hundemalaria er sygdomsfremkaldende hos mennesker og kan desværre være dødelige for vores hunde! Sygdommen overføres når den inficerede flåt suger blod. Vil du beskytte din hund og familie mod denne flåt, vil det være en stor fordel at bruge et middel, som holder flåterne på afstand af hunden. På den måde undgår du også at den tager flåterne med hjem til familien.

Begge sygdomme kan diagnosticeres med en blodprøve hos dyrlægen og kan behandles med antibiotika hvis de opdages i tide. Hvis du har mistanke om at din hund er blevet smittet, bør du opsøge din dyrlæge.