Dyr gode for helbredet

De nyeste undersøgelser viser, at kæledyr som hunde og katte har stor positive indflydelse på vores helbred.

Øger overlevelseschancerne efter hjerteanfald:

Hvis man er ejer af en hund, øger det chancerne betydeligt for et overleve et hjerteanfald. Herudover øges procentdelen af mennesker, der er levende et år efter indlæggelse for hjerteanfald. Kun 6 % overlever et år efterHund indlæggelse, hvis de ikke har et kæledyr, mens 28 % overlever et år efter indlæggelse, når de har et kæledyr. Noget kunne endvidere tyde på, at risikoen for i det hele taget at få et hjerteanfald, er nedsat hos personer, der har et kæledyr.

Nedsat kolesteroltal.

Mennesker med kæledyr har vist sig, at have lavere kolesteroltal end mennesker uden kæledyr. Også når der tages hensyn til vægt, diæt og rygevaner.

Nedsætter blodtryk og stressniveau.

Hunde har vist sig, at nedsætte blodtrykket ved en række undersøgelser. Hos kvinder, der undersøges for stress, har tilstedeværelse af en hund ved undersøgelsen, vist sig at have større effekt på, at nedsætte blodtrykket end tilstedeværelse af kvindens venner. På samme måde viser det sig, at børn der undersøges har lavere puls, lavere blodtryk og nedsatte stress symptomer, når deres hund er til stede ved undersøgelsen.

Børsmæglere, der havde en hund eller kat i deres kontor, når de skulle udføre stress fyldt arbejde fik mindre stigninger i blodtrykket end de børsmæglere, der ikke havde et dyr tilstede.

Øget fysisk aktivitet.

Mennesker med hunde har bedre fysik end mennesker uden hunde. Dette er forårsaget af dyrets behov for motion og menneskets omsorg for hunden.

Nedsætter behovet for lægeundersøgelser mm.

Når hunde er en del af behandlingen, har det vist sig, at brugen afHund 2 receptpligtige lægemidler nedsættes og de samlede udgifter til behandling af syge patienter nedsættes. En anden undersøgelse viser, at dyreejere, der bor hjemme har færre lægebesøg end de mennesker, der ikke har dyr.

Forudsiger epileptiske anfald.

Nogle mennesker med periodiske epileptiske anfald angiver, at deres hund kan forudsige anfaldet før de selv er klar over, at der er et anfald på vej. Nu er det blevet påvist, at hunde kan trænes specielt til, at opdage nogle små ændringer, der går forud for et anfald og dermed advare ejeren om et forestående anfald.

Kan kontrollere frysning af fødderne hos Parkinson patienter.

Hos patienter med Parkinsons sygdom ses en tilstand, hvor patientens fødder fryser fast, mens resten af kroppen stadig bevæger sig. Dette forårsager, at patienten falder. Dette medfører ofte, at parkinson patienten bliver modvillig til at bevæge sig.

Hunde kan optrænes til at opdage, hvornår en parkinson patient vil fryse. Hvis hunden berører patientens fødder ophæves denne fastfrossenhed og patienten går videre uden at falde. Der findes ingen videnskabelig forklaring på dette fænomen endnu.

Kan hunde diagnosticere kræft ?

Forskere ved Cambridge university undersøger hundes evne til, at påvise kræft i blærehalskirtlen ved at snuse til urinen.

Der er også set hunde, der advarer deres ejere om hypoglykæmi – lavt blodsukker, hvorefter ejeren kan rette op på dette inden der opstår alvorlige symptomer.

Alt efter udenlandsk forskning på området.