Den mystiske sygdom hos hunde i Norge

Det vi ved nu om sygdommen.

Symptomerne er akut opskastninger og akut blodig diarré. Mange hunde dør i den akutte fase. P.t. er 26 hunde døde.

Symptomerne er således meget lig dem man ser hos uvaccinerede hunde, der smittes med Parvo virus.

Indtil videre har man ikke fundet årsagen til sygdommen, men det arbejdes der intenst på.

Det vi ved er, at der ikke er tale om Salmonella eller Camphylobacter infektion, det er ikke algeforgiftning eller uforvarende optagelse af rottegift.

Der er sandsynligvis heller ikke tale om flåtbårne sygdomme, miltbrand eller harepest.

Hos en større del af de døde og syge hunde har man kunnet finde to bakterier.

Clostridium Perfringens som er kendt for at kunne danne giftstoffer, som angriber mave-tarmkanalen. Kendt som agens for tarmbrand hos pattegrise.

Desuden er der fundet en bakterie som hedder Providencia Alcalifaciens, men det vides endnu ikke med sikkerhed om disse bakterier er årsag til sygdommen.

Geografisk er det i Osloområdet man har set de fleste tilfælde.

Det positive lige nu er, at der hvor man har flere hunde er det oftest kun en enkelt hund der bliver syg. Dette tyder på, at sygdommen ikke er særlig smitsom.

I Norge anbefales hundeejere:

1. At begrænse kontakt til fremmede hunde.
  2. Samlinger af hunde bør undgås.
  3. I det hele taget ikke at lade sin hund snuse til fremmede hunde, når man går tur.
  4. Kontakt dyrlægen hvis din hund begynder at kaste op eller får tynd mave.
  5. Holde din hund opdateret med vaccinationer.

Situationen i Danmark:

Der er ikke set tilfælde af sygdommen i Danmark og fødevarestyrelsen stiller ikke særlige krav til dem der rejser med hund mellem Norge og Danmark.

Der er ikke noget der tyder på, at sygdommen kan smitte til mennesker eller andre dyr.