Canius Plus

CANIUS® PLUS
DEN ENESTE AF SIN ART

Gennem evolutionen har de enkelte dyrearter udviklet værtsspecifikke mikrobiota i tarmen.
Indtil nu er mælkesyrebakteriestammer af human og anden animalsk oprindelse blevet
brugt til afbalancering af tarm og behandling af tarmproblemer hos hunde, men med
variabelt resultat.
Probiotiske bakteriers adhæsion til epithelceller er værtsspecifik, så idéelt bør probiotiske
bakterier til hunde stamme fra sunde hundes mavetarmkanal.
Canius® Plus indeholder tre vigtige, levende Lactobacillus-stammer isoleret fra raske
hundes fæces.

TARM OG SUNDHED HÆNGER SAMMEN

En meget stor del af hundens helbred har relation til tarmen. Den “sunde” tarm er afgørende for værtens fysiologi og velbefindende.

• IMMUNRESPONS:

Mave-tarmkanalens mikrobiotika stimulerer immuniteten gennem interaktion med
med værtens immunforsvar.

• STOFSKIFTE:

Mælkesyrebaktier har en vigtig rolle i fordøjelse og omsætning af føde.
Lactobacilli er involveret i energistofskifte, metabolisering af aminosyrer samt biosyntese
og metabolisme af fedtsyrer. Endvidere syntetiserer mælkesyrebakterier visse vitaminer til gavn for værten.

• MENTAL UDVIKLING:

Centralnervesystem og mavetarmkanal er i konstant to-vejs kommunikation via nervebaner
som f.eks. vagusnerven, samt via humorale og cellulære mediatorer, der inkluderer immunforsvar og hypothalasmushypofyse-binyre-akse. Mikrobiel dysbiose modulerer funktionen af både det perifere og centrale nervesystem, hvilket fører til ændringer i hjernens signalering og adfærdsændringer som stress
og depression.

• KOMPETETIV HÆMNING:

Gavnlige mikrober beklæder tarmkanalen og virker ved hjælp af forskellige mekanismer.

Gavnlige bakterier som f.eks. Lactobacilli forhindrer patogener i at hæfte sig til tarmslimhinden ved at optage pladsen og dermed hindre kolonisering af disse.