Børnesår hos hvalpe

Når hvalpen får børnesår.

Børnesår eller impetigo er en bakteriel infektion i huden med Stafylokokker, som især ses hos unge hunde og hvalpe.

Sådan ser børnesår hos hund ud:

Børnesår hos hvalp

Børnesår hos hvalp, klik for større billede

Børnesår består af mange små pus fyldte (bumselignende) blærer som man kalder pustler. Man ser typisk, at børnesår angriber bugen og lysken af hvalpe. Pustlerne brister let og børnesårene bliver så mere smertefulde for hvalpen efter de er bristet. Desuden er børnesårene på dette stadie meget smitsomme til andre hvalp og hvalpen bør derfor ikke have kontakt til andre hvalpe i dette stadie af sygdommen.

Sådan udvikler børnesår hos hunde sig:

Børnesår kan udvikle sig meget forskelligt. Lang de fleste hvalpe får et mildt forløb, hvor børnesårene forsvinder helt af sig selv uden der er foretaget nogen behandling. I sjældnere tilfælde ses en egentlig spredning af sårene eller at hvalpen er meget plaget så den slikker og bider på den angrebne hudområder. Er dette tilfældet bør den behandles.

Sådan behandles børnesår:

1. Hvalpen skal opholde sig på et rent sted. er dens hvalpekurv beskidt så start behandlingen med at vaske hundekurven.
  2. Undgå, at hvalpen klør og bider i sårene. Brug f.eks. en oppustelig hundekrave til at forhindre hvalpen i dette, da den ellers vil gøre tilstanden værre.
  3. Brug en medicinsk shampoo til at bekæmpe bakterierne i huden med. Vask hunden med shampooen 3 gange ugentligt i 3 uger. Følg i øvrigt vaskeanvisningen på flasken.
  4. I sværere tilfælde kan du f.eks. bruge en klorhexidin spray som Antisept 2 gange dagligt i en periode.
  5. Er hunden meget angrebet kan det være nødvendigt med dyrlæge hjælp, hvor din hvalp vil få en antibiotikakur.

Normal er børnesår en lidelse som hunden kommer helt over med alderen og efter en eventuel behandling.

Hvis du vil læse mere om de midler der er beskrevet til behandling af børnesår hos hvalpe kan du følge nedenstående links.

Hundekrave klik her>

Med hensyn til medicinske shampooer er der flere der kan bruges som f.eks.

Malacetic shampoo>

Virbac Allerderm Scrub shampoo>

Klorhexidin shampoo>

En god spray med klorhexidin kan f.eks, være:

Antisept>