Behandling af Cushings syndrom hos hund.

Har din hund fået konstateret Cushings syndrom?

Cushings syndrom hos hund er en endokrin lidelse, hvor der udskilles for meget binyrebarkhormon til hundens blodstrøm.

At lidelsen er endokrin betyder, at det er en kirtel inden i hunden, der udskiller hormonet cortisol.

Det er binyrene som udskiller dette hormon. Cushings syndrom findes i to former. En primær nyreform også kaldet renal Cushings syndrom hos hund. Her er det alene binyrene, der er ansvarlig for den øgede mængde cortisol i hundes blod.

Der findes også en central form for Cushings syndrom. Her er det et hormon ACTH som stimulerer binyrene til at udskille for meget cortisol.

Det er cortisolen/binyrebarhormonet, der er ansvarlig for hundens symptomer på Cushings syndrom.

Forslag til behandling af Cushings syndrom hos hund:

1. Trilostan: Har hunden fået konstateret Cushings syndrom bør den normalt behandles med Trilostan. Trilostan findes i lægemidlet Vetoryl. Trilostan nedsætter mængden af cortisol i hundes blod og af hjælper derved hundens sygdom. Effekten af Trilostan er reversibel, hvilket betyder at holder man op med at give trilostan, vender hunden tilbage til udgangspunktet. Dette er i kontrast til Mitotane.
  2. Mitotane: Med handelsnavnet Lysodren. Denne medicin virker ved at ødelægge noget af binyrebarken og nedsætter derved mængden af cortisol i hundens blod. Effekten af Mitotan er i modsætning til effekten af Trilostan ikke reversibel. Dette betyder, at der er en reel risiko for at der bliver ødelagt for meget af hundens binyre. Sker dette udvikler hunden en livtruende sygdom som hedder Addisons syndrom, hvor der er for lidt cortisol i hundens blod. Trilostan er derfor på dette grundlag et mere sikker produkt at anvende.
  3. Specific CED: Har din hund fået konstateret Cushings syndrom bør dens foder også justeres, så det understøtter selve den medicinske behandling. Specific CED er specielt udviklet til hunde med endokrine lidelser som bl.a. Cushings syndrom. Dette foder anbefales derfor til disse hunde.

Læs mere om Specific CED her>

Har du spørgsmål om Cushings syndrom hos hund kan du stille dem her>