Behandling af knopper hos hest

Hvad er knopper hos hest og hvordan får du knopperne til at forsvinde?

Hvad er knopper hos heste:

Langt de fleste tilfælde af knopper hos heste skyldes infektion i huden med en bakterie, der hedder Dermatofilus Congolensis. Knopperne sidder typisk på sadellejet, hestens kryds eller over hele kroppen. Når man kører sin hånd hen over hesten kan knopperne nemt mærkes, mens det ikke altid er så let direkte at se knopperne. Hvis man forsigtigt tager og rykker hårene af hesten på en af knopperne, er det meget karakteristisk, at der følger en hel tot hår med, som er klistert sammen forneden. Se nedenstående billeder:

Knopper-hos-hest-001

Der ses knopper på krydset af denne hest

Knopper-hos-hest-002

En knop med sammenklistrede hår

Knopper-hos-hest-003

Når knopperne forsigtigt rykkes af er hestens hår typisk sammenklistret i den ene ende

Hvordan behandles knopper hos heste:

Da der er tale om en svampelignende bakterie i hestens hud, skal der anvendes et middel, som kan dræbe denne bakterie. Det mest effektive middel vi har set til dato er Sporal D shampoo. Hesten gøres fugtig på de angrebne steder på kroppen. Sporal D shampoo maseres grundigt ind i hestens pels og shampooen får lov at sidde og virke i 5 minutter. Herefter skylles shampooen ud igen. Efter en uge gentages behandlingen, hvis der stadig er knopper tilbage, hvilket oftest ikke er tilfældet.

Knopper-hos-hest-004

Hesten gennemfugtes med lunken vand på de angrebne partier

Knopper-hos-hest-005

Sporal D shampoo masseret ind i hestens hårlag. Den skal sidde i 5 minutter for at have bedst mulig effekt

Knopper-hos-hest-006

Efter 5 minutter skylles shampooen ud. Behandlingen gentages efter en uge ved behov

Knopper hos heste og muk:

Det er interessant at knopperne på kroppen af heste er forårsaget af den samme bakterie, som giver muk i kodebøjningen. Det viser sig også ved, at Sporal D shampoo er yderst effektivt til behandling af muk.

Læs mere om Sporal D shampoo ved at følge dette link>