Behandling af hovbyld hos hest

Seks nemme trin i behandlingen af hovbylder og såleknusninger hos din hest.

1. Lokaliser hovbylden. Anvend her en visitertang til af finde det ømme punkt i hestens hov.
  2. Åbn om muligt hovbylden. Anvend her en hovkniv og følg de sorte pletter i hoven. Disse første 2 punkter er kun for erfarne hesteejere, beslagsmede og dyrlæger.
  3. Når hovbylden er åben kan der efterfølgende anvendes Hoof Puncture Plus direkte ned i hovbylden. Dette desinficerer hovbylden og ligger en hinde, som modvirker, at der opstår ny infektion.
  4. Kan hovbylden ikke lokaliseres nøjagtigt eller kan den ikke findes og åbnes laves et omslag af  Epsom salt. Et stort stykke vat gennemvædes med epsom salt og kommes omkring hele hestens hov. Udenpå dette kommes en plasticpose og herefter f. eks. enHoof Wrap eller en Equivet hoof it til beskyttelse af hoven. Denne behandling fortsættes daglig til epsom saltet har trukket alt betændelsen ud af hoven og hesten således er haltfri. Epsom salt har et højt osmotisk tryk og er derfor meget anvendelig til dette formål.
  5. Efter desinfektion med Hoof Puncture Plus påsættes en Hoof Wrap eller en Equivet Hoof it.
  6. Behandling med Hoof Puncture Plus fortsættes dagligt indtil hovbylden er helet.
hovbyld-001

Hovbylden er her lokaliseret og åbnet. Læg mærket til den væske der flyder fra dragthjørnet modsat hånden og gør hoven fugtig i den side

hovbyld-003

Det udskårne indgangshul til hovbylden udpeges