Ægte overben hos hest

Ægte overben hos hest.

Definition: Et ægte overben er en forbening af et ligament, der sidder

Overben-hest-002

Plag uden overben

mellem hestens griffelben og pibeknogle. Et ligament er en seneagtig dannelse, der ved specielle omstændigheder kan forbene.

Andre overben der ikke er ægte kan opstå alle steder, hvor der er knogler. Ægte overben sidder altid på indersiden af forbenene under hestens forknæ eller på ydersiden af bagbenene under haseleddet.

Årsager: Ægte overben hos heste opstår i de fleste tilfælde uden synlig årsag. I nogle tilfælde kan der dog påvises en fejlagtig benstilling hos hesten eller der kan være tale om forkert slid af hoven eller eventuelt fejlbeskæring.

Plag med overben

Ægte overben opstår oftest når plagen er ca, 1 år gammel og ofte i tilslutning til, at den tages i brug. Mange overben opstår dog uden hesten har påbegyndt sin uddannelse.

Symptomer: I lang de fleste tilfælde er ægte overben symptomløst udover den hævelse, der er opstået. Der kan sjældent registreres nogen halthed og er der endelig halthed, vil denne næsten altid være lavgradig. I sjældne tilfælde kan der være varme og ømhed lige mens overbenet opstår.

Betydning: Ægte overben har i lang de fleste tilfælde kun kosmetisk betydning for hesten. I meget sjældne tilfælde kan overbenet dog være så stort, at det generer hestens gaffelbånd, hvorved hesten vil halte.

Behandling: Ægte overben behøver sjældent nogen behandling. Det bør kontrolleres, at hesten står rigtigt på sine ben med hensyn til beskæring og eventuelle fejl bør rettes. Plagens fodring bør ligeledes kontrolleres for fejl og mangler med hensyn til næringsstoffer. Er plagen taget i brug, bør den få en pause til overbenet er i ro (koldt og ømfrit at mærke på).

Er overbenet varmt og ømt kan det anbefales at anvende kølende midler se mere her>

Når overbenet er faldet til ro kan man forsøge at mindske dette ved opvarmning. Dette kan f.eks. gøres med capsiblist>

Derfor har den ene plag overben, mens den anden plag ikke har det:

Overben-hest-001

Samme hest som ovenstående, men nu kan det ses, hvordan den står på sine ben. God benstilling

Overben-hest-003

Plagen har en smal basis samtidig med at den er let udtået (fransk). Dette giver grundlag for et ægte overben

HAR DU SPØRGSMÅL OM OVERBEN HOS HEST KAN DU STILLE DEM HER>